Dworzec Główny we Lwowie – tutaj wszystko się kończy i zaczyna

Na Ukrainie nie obowiązuje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), warto więc wykupić ubezpieczenie turystyczne. Dla czytelników ukrainamarcina.pl zniżka 30% (kliknij). Udanej podróży na Ukrainę!

Dworzec Główny we Lwowie – tutaj wszystko się kończy i zaczyna

dworzec główny we lwowie
Dworzec Główny we Lwowie współcześnie. Po prawej dworzec marszrutek i pętla tramwajowa z której dojedziemy do centrum Lwowa. fot.wikimedia.org

Moja przygoda z Ukrainą rozpoczęła się na Dworcu Głównym we Lwowie. Dla niektórych z Was, miłośników Ukrainy, być może także jest to miejsce sentymentalne. Jedni przyjeżdżają tutaj po raz pierwszy by odwiedzić Lwów, dla innych natomiast lwowski dworzec jest wyłącznie portem przesiadkowym do odkrywania dalszych zakątków Ukrainy i Wschodu.

Na Wschodzie bowiem rządziła i zawsze będzie rządzić kolej, a razem z nią babuszki handlujące czeburiekami, a także odgrywane na przybycie i odjazd pociągów rosyjskie marsze patriotyczne w stylu Pożegniania Słowianki (Проща́ние славя́нкиProszczanije Sławianki).

Dworzec Główny we Lwowie to świadek najważniejszych wydarzeń w historii Lwowa. Kolejnym razem kiedy będziemy wychodzić z pociągu po kieliszku ukraińskiej wódki spójrzmy na to miejsce z zupełnie innej perspektywy.

Jeżeli szukacie praktycznych informacji na temat rozkładów jazdy oraz dojazdu do centrum z dworca, to znajdziecie je na końcu artykułu.

Dworzec Główny we Lwowie – Kolej Galicyjska im. Karola Ludwika

Historia Dworca Głównego we Lwowie rozpoczyna się w 1861 roku wraz z uruchomieniem kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika (młodszy brat cesarza Franciszka Józefa). Kolej Galicyjska była siecią kolei biegnącej wzdłuż łuku Karpat i łączącej najważniejsze miasta Galicji. Pozostałości tego projektu są widoczne do dzisiaj.

Lwów podobnie jak Przemyśl i Kraków należał w tamtym czasie do Królestwa Austro-Węgier. W 1861 r. oddano do użytku publicznego odcinek Przemyśl-Lwów, zaś kilka lat później odcinek Lwów-Tarnopol. Jeżeli podróżowaliście koleją do Lwowa lub Kijowa, to warto wiedzieć, że odcinek na linii Przemyśl-Mościska-Sądowa Wisznia-Gródek Jagielloński-Lwów został wyznaczony właśnie w tamtym czasie.

dworzec główny we lwowie
Tak wyglądał pierwszy Dworzec Kolejowy we Lwowie w 1899 r. fot.lvivcenter.org

Pod koniec XIX w. długość linii kolejowych w Galicji wynosiła prawie 1000 km, a liczba pasażerów przekroczyła milion. Rosnący sukces galicyjskiej kolei sprawił, że dotychczasowy Dworzec Główny we Lwowie wymagał modernizacji. Nie wystarczał już wymaganiom rozwijającego się miasta, a także rosnącej liczbie pasażerów.

Dworzec Główny we Lwowie – budowa nowego dworca we Lwowie

dworzec główny we lwowie
Budynek Dworca Głównego we Lwowie po przebudowie w 1904 r. fot.zuap.org

Budowa nowego Dworca Głównego we Lwowie trwała tylko rok. Za projekt odpowiadał polski architekt Wiesław Sadłowski (zm. 1940 we Lwowie) we współpracy z inżynierem Ludwikiem Wierzbickim. Swoje trzy grosze dołożyło także Ministerstwo Kolejowe w Wiedniu. Gmach główny oraz hala dworcowa powstały w 1904 r. i stały się jednocześnie największym dworcem kolejowym w całej Galicji.

Projekt zostały wykonany przez Pierwsze Krajowe Przedsiębiorstwo Robót Żelazobetonowych Józefa Sosnowskiego i Alfreda Zachariewicza. Ciekawostką była stalowo-szklana konstrukcja hali peronowej. Wykonana została przez działającą do dziś krakowską firmę Zakłady Budowy Maszyn i Aparatury im. Ludwika Zieleniewskiego i zakłady w Witkowicach oraz zakłady z Sanoka, znane dzisiaj jako Autosan.

dworzec główny we Lwowie
Szklana konstrukcja hali peronowej Dworca Głównego we Lwowie z roku 1904 r. fot.lvivcenter.org

Otwarcie dworca kolejowego we Lwowie odbyło się w sobotę 26 marca 1904 roku. Było to wielkie wydarzenie, na którym pojawiły się znakomite osobistości. Pojawili się między innymi prezydent Lwowa Godzimir Małachowski, arcybiskup lwowski Józef Bilczewski (obecnie święty Kościoła) oraz grekokatolicki arcybiskup metropolita lwowski Andrzej Szeptycki. Każdy z nich był zachwycony efektem prac i wyglądem dworca we Lwowie.

Dworzec Główny we Lwowie – w trakcie I i II wojny światowej

Pierwsza oraz druga wojna światowa nie oszczędziły lwowskiego dworca. W 1915 r. wycofujące się wojska rosyjskie zniszczyły jego oryginalne wnętrza. Kilka lat później dworzec ponownie stał się celem ataków podczas Obrony Lwowa. Stanowił wtedy punkt oporu polskich oddziałów. Do dziś w hali peronowej można dostrzec ślady karabinowych kul. W 1992 r. Dworzec Główny we Lwowie otrzymał odznaczenie za te wydarzenia – Krzyż Obrony Lwowa.

dworzec we lwowie
Odbudowany Dworzec Główny we Lwowie po II Wojnie Światowej. fot.nash.lviv.ua

1 września 1939 roku był kolejnym trudnym okresem dla lwowskiego dworca. Padł on ofiarą pierwszych niemieckich bombardowań podczas agresji Niemców na Lwów. Zniszczeniu uległa cała szklana konstrukcja hali peronowej. Nie stanowiło to jednak problemu do wykorzystania lwowskiego dworca jako punktu oporu kolejarzy przed lądowym atakiem Niemców. Ostatecznie niemieckim siłom udało się zdobyć lwowski dworzec 13 września 1939 roku. Obiekty dworcowe zniszczono ponownie w trakcie niemiecko-sowieckich walk w czerwcu 1941 roku.

Podczas pierwszych tygodni operacji „Barbarossa” Lwów został szybko zajęty przez wojska niemieckie. Pod niemieckimi rządami rozpoczęto odbudowę Dworca Głównego we Lwowie. Ostateczny wygląd, dworzec kolejowy we Lwowie uzyskał w 1957 roku. W tamtym czasie lwowski węzeł kolejowy został włączony do systemu Związku Radzieckiego i dostosowano go do wymogów sowieckiej kolei szerokotorowej. Dokończono także wyposażenie wnętrza utrzymanego w stylu socrealistycznym.

Dworzec Główny we Lwowie – architektura

dworzec główny we lwowie hala peronowa
Hala peronowa Dworca Głównego we Lwowie współcześnie fot.zruchno.com.ua

Budynek dworca składa się z dwóch pięter. W skład zespołu dworcowego wchodzą gmach główny dworca we Lwowie oraz hale remontowe taboru kolejowego. Znajduje się tutaj także dom kolejarza, nazywany Pałacem Nauki i Techniki Kolejarzy (obecnie muzeum kolejnictwa). Ponadto do Dworca Głównego we Lwowie należą wybudowane na początku lat 90-tych hale dworca podmiejskiego i kamienice wybudowane dla pracowników kolei, które pełnią funkcję mieszkań i hotelu pracowniczego.

Dworzec Główny we Lwowie pod względem stylu jest mieszaniną neorenesansu z secesją. Elewacja Dworca Głównego we Lwowie jest zdobiona boniowaniem (ozdobne opracowanie bloków kamienia na elewacji), pilastrami (płaski filar na elewacji oraz przy oknach) i attykami (górny element estetyczny osłaniający dach). Warto zwrócić szczególną uwagę na rzeźby znajdujące się przy wejściu. To alegoryczne posągi przedstawiające Handel oraz Rzemiosło wykonane przez polskiego rzeźbiarza Antoniego Popiela.

Fronton budynku zwieńczony jest dwiema czworobocznymi wieżyczkami, a nad całą bryłą ryzalitu wznosi się charakterystyczna metalowa kopuła z latarnią. Jest ona często bohaterem wielu lwowskich pocztówek. Dworzec Główny we Lwowie był nowoczesnym budynkiem w tamtych czasach. Posiadał centralne ogrzewanie, a także oświetlenie gazowe i elektryczne.

Dworzec Główny we Lwowie – wnętrze lwowskiego dworca

dworzec we lwowie
Dworzec Główny we Lwowie w latach 70-80. fot.vokzal.org.ua

Pierwotnie na dworcu we Lwowie wydzielono trzy poczekalnie. Każda z nich przeznaczona była dla podróżnych innej klasy i wyposażona była w bufety dla podróżnych. Poczekalnia pierwszej klasy wyposażona była w ciemne i masywne meble przywiezione z Wiednia. Poczekalnia drugiej klasy urządzona była w stylu „galicyjskiej burżuazji”, a miejsce dla podróżujących trzecią klasą wykończono boazerią i meblami w góralskim stylu… zakopiańskim.

Wnętrza sal zdobione są w stylu secesyjnym według projektów Alfreda Zachajrewicza. Część z nich została przebudowana po wojnie w stylu socrealistycznym. Hala główna utrzymana jest w stylu secesyjnym. To jeden z najlepszych przykładów tego stylu we Lwowie. Hala dworca składa się z czterech torów kolejowych, pokrytych żelazną halą peronową. Na stacji znajduje się 5 peronów, do których dojścia zapewniają trzy przejścia podziemne.

Dworzec Główny we Lwowie – lwowski dworzec dzisiaj

dworzec główny we lwowie
Hala peronowa Dworca Głównego we Lwowie dzisiaj. fot.gestum-group.com

Dworzec kolejowy we Lwowie to jeden z najpiękniejszych dworców w Europie. Mimo bogatej historii obfitującej w liczne przebudowy i naprawy, spełnia współczesne wymagania i przyciąga wzrok swoim stylem. Ostatnia renowacja dworca odbyła się w 2003 r. To jeden z najpiękniejszych i najbardziej charakterystycznych budynków we Lwowie. Mam do niego wielki sentyment, ponieważ był pierwszym napotkanym przeze mnie budynkiem we Lwowie. Tutaj często zaczynały się i kończyły wszystkie Ukraińskie podróże.

Na terenie dworca znajduje się mini-hotel i kilka poczekalni (niektóre z nich płatne). Dodatkowo w dworcu działa apteka, restauracja, kilka barów (mordowni), salon fryzjerski i kioski. Dworzec czynny jest całą dobę, a o „bezpieczeństwo” dba ochrona w mundurach oraz pojawiająca się co jakiś czas policja. Proszę jednak zachować ostrożność. Każdy dworzec jest dobrym miejscem dla kieszonkowców i przyciąga osoby o różnej proweniencji 🙂

Dziś stacja odprawia ponad milion pasażerów miesięcznie. Korzystają oni z Dworca Głównego we Lwowie w drodze do okolicznych miast jak i tych położona znacznie dalej. Wyruszają stąd pociągi do Wrocławia, Warszawy, Kijowa, Odessy, a nawet samej Moskwy.

Na dworcu obowiązuje całkowity zakaz fotografowania (jak to na każdym dworcu w dawnym Związku Radzieckim), ale nie jest to przepis egzekwowany.

Dworzec Główny we Lwowie – rozkład jazdy autobusów

Przed dworcem znajduje się bezpłatny parking oraz kilkanaście pawilonów handlowych. Odjeżdżają stąd marszrutki do innych mniejszych miast na Ukrainie np. Gródka Jagiellońskiego. Dawniej na ten dworzec przybywały marszrutki z Polski (Medyka), obecnie zatrzymują się one pod supermarketem metro. Przeczytaj artykuł Marszrutki do Lwowa z Medyki i Szeginie – rozkład jazdy i ceny oraz Rozkład jazdy na Ukrainie – gdzie znaleźć połączenia na marszrutki i pociągi? aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Dworzec Główny we Lwowie – jak dojść z dworca do centrum Lwowa

ulica Góredcka we Lwowie
Skrzyżowanie ul. Czerniowieckiej i Gródeckiej, która prowadzi do centrum Starego Miasta we Lwowie. fot.wikimedia.org

Dworzec oddalony jest od centrum miasta o 2,5 kilometra. Pieszy spacer do centrum może zająć nieco więcej niż pół godziny. Po wyjściu z dworca zobaczymy przed nami dworzec marszrutek oraz pętlę tramwajową, z której odjeżdżają tramwaje do centrum (na przykład tramwaj nr 1 oraz 10, a także 9 okrężną drogą). Przeczytaj artykuł Komunikacja miejska we Lwowie – przydatne informacje i porady

Jeżeli wybieracie się pieszo do centrum, to droga jest bardzo prosta. Po wyjściu z Dworca Głównego we Lwowie, kierujemy się prosto ulicą Czerniowiecką do pierwszego skrzyżowania, a następnie idziemy dalej prosto (skręcamy delikatnie w lewo) ul. Gródecką (Городо́цька). Po dwóch minutach powinniśmy minąć kościół św. Elżbiety po naszej prawej stronie. ul. Gródecka to najdłuższa ulica we Lwowie, która prowadzi wprost do Starego Miasta.

Po drodze miniemy kilka restauracji, barów, bankomatów i sklepów, tak więc to okazja do zrobienia zakupów pierwszej potrzeby lub szybkiej przekąski i kieliszka wódki, przed wieczornym wyjściem na Stare Miasto we Lwowie. Do zobaczenia we Lwowie i być może na Dworcu Głównym we Lwowie!

Wycieczka do Lwowa – jak samemu zorganizować wyjazd do Lwowa?

Co zabrać na Ukrainę? – lista niezbędnych rzeczy przed wyjazdem

Ukraińskie papierosy dla twardzieli – marki i ceny papierosów na Ukrainie

Pamiątki ze Lwowa – gdzie kupimy tanie i ciekawe pamiątki we Lwowie?

Ciekawe miejsca we Lwowie – pięć najciekawszych miejsc we Lwowie

Wódka Nemiroff na Ukrainie – ceny, rodzaje, ciekawostki

Opera Lwowska – gdzie kupić bilety, jakie miejsca wybrać i jak się ubrać?

Na Ukrainie nie obowiązuje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), warto więc wykupić ubezpieczenie turystyczne. Dla czytelników ukrainamarcina.pl zniżka 30% (kliknij)

Ubezpieczenie turystyczne Axa Assistance
Dworzec Główny we Lwowie – tutaj wszystko się kończy i zaczyna
5 (100%) 2 votes

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.