Kolej na Ukrainie – 50 śmiesznych, ciekawych i przydatnych faktów

Podróż pociągiem to jedna z największych przygód jaką przeżyjemy na Ukrainie. To właśnie z okien pociągu zobaczymy prawdziwy obraz Ukrainy, a pędząc przez jej bezkresne pola, poczujemy wyjątkową wolność. Prawdopodobnie też, wypijemy niejeden kieliszek ukraińskiej wódki, kuchol wina, stakan piwa, czy pucharczyk koniaku. Ale poza rytualnie uprawianym piciem, turyści powinni wznosić dziękczynnie ręce ku niebiosom. Przecież decydując się dzisiaj na kolej, wjedziemy już do Lwowa bez wygniecionej koszuli, a Pryłuka przy Targu Besarabskim w Kijowie zapalimy jeszcze tego samego dnia 🙂

Delatyn Stacja Ukraina
Pewnego wczesnego ranka gdzieś w Delatynie, w drodze na Czerniowce. W oddali majaczy północna brama Karpat.

Na szczęście, Ukraina na Lwowie nie kończy się, jak powiedział kiedyś mój znajomy Mykoła (Україна у Львові не закінчується), a dalej czekają większe przygody. Pędząc przez ukraińskie rubieże „Czarnomorcem”, spałaszujemy niejednego czeburieka na oleju słonecznikowym, a jadąc do Dniepru nie raz przegapimy stację, o której nawet Ukraińcy nie mieli pojęcia. W innych pociągach będziemy spać na drewnianych ławach, wdrapywać się na górne łóżka plackarty, siłować się z zatrzaśniętymi oknami, pilnować swojego portfela przed Cyganami i w końcu… prosić o podanie wrzątku z „tytana”.

A gdy już przyjdzie czas na powrót, w towarzystwie dzikich psów będziemy oczekiwać na ostatni kurs podmiejskiego pociągu z obsranym kiblem. Chyba, że wracamy ze Lwowa. Wtedy czekając w sierpniowym upale na nowoczesny Intercity+ usłyszymy od wesołych turystów z Polski: w zasadzie nie ma tu wojny 😉 W każdym razie, bilet na ukraińską kolej, to jeden z najlepszych biletów jaki możemy sobie zafundować w życiu.

W czym ukraińska kolej jest lepsza od polskiej kolei?

Są takie dziedziny, w których poszczególne narody radzą sobie lepiej lub gorzej. Austriacy znakomicie zarządzają koleją, Czesi kręcą doskonałe filmy, a Polacy nie potrafią odnaleźć się ani w jednym, ani w drugim 🙂 Mamy po prostu inne talenty i tak już po prostu pozostanie. Być może to Was zaskoczy, ale pomimo pierwszych, zazwyczaj niezachęcających wrażeń 🙂 ukraińska kolej jest bardziej niezawodna i punktualna od polskiej kolei.

Dworzec Główny W Użhorodzie
Dworzec Główny w Użhorodzie. Radziecka lokomotywa ЕР1. Budynek tego dworca, przypomina mi stylem Zamek Vajdahunyad w Parku Miejskim w Budapeszcie 🙂 Miłośnicy Ukrainy, nie zapominajcie o Węgrzech!

Nie ma mowy o niezapowiedzianych postojach w szczerym polu, bez jakiekolwiek informacji, albo o zatrzymaniu całego składu w celu przekazania pijanego pasażera policji. Tutaj drzewa nie przewracają się w niespodziewany sposób na trakcję 🙂 Na Ukrainie pociąg ma wyjechać i dojechać do celu o wyznaczonej godzinie, zgodnie z austro-węgierską tradycją na Zachodzie Ukrainy, czy też radziecką twardogłową nauką na Wschodzie Ukrainy.

Dworzec Główny w Czerniowcach Ukraina
Dworzec Główny w Czerniowcach otwarto w pięć lat (1866 r.) po Dworcu Głównym we Lwowie. Na przeciwko tego dworca, znajduje się zacna mordownia, w której podają kapitalne Lvivskie Białe, a nieco dalej… radziecki czołg T-34 🙂

Konwenanse o szlacheckiej proweniencji znane nam dobrze w Polsce, są tutaj obce i nie odgrywają na szczęście żadnej roli. Może i jest obskurnie, może i jest brudno, ale za to skutecznie działa. Bo jeżeli mowa o kolei, to na Ukrainie najpierw ma działać, a dopiero potem wyglądać. W Polsce najpierw malujemy ławki, potem przecinamy wstęgi, a na końcu myślimy: „jakoś to będzie” 🙂

Kolej na Ukrainie – 50 ciekawostek

Ukraińska kolej jest tylko trochę podobna do polskiej kolei. W praktyce to dwa, różne systemy: wschodni i zachodni, a także podejście do ich realizacji. Klimat wschodniego systemu bywa fenomenalny jak kawior z jesiotra z Nemiroffem DeLuxe, ale czasami staje się też bezlitosny jak bramki biletowe w moskiewskim metrze 🙂 Nienauczone przez sowieckich projektantów zachodnioeuropejskiej wrażliwości, potrafią walnąć prosto w przyrodzenie 🙂 Kto nie wierzy, niech spróbuje! Ale – jak to piszą w ukraińskich serwisach – do rzeczy.

Na Ukrainie zobaczymy szerokie tory, kierowników wagonów w osobach prowadników, wagony plackarty, inaczej skonstruowane rozkłady jazdy, inną numerację miejsc, a także metody sprzedaży biletów. I te misternie tkane, perskie czerwone dywany, które nie były prane od czasów Chruszczowa 🙂 To zaledwie kilka z najciekawszych różnic. Z herkulesowym wysiłkiem przygotowałem dla Was poniższą listę ciekawostek. Powinna uprzyjemnić Wam podróż ukraińską koleją 🙂

Dworzec Główny Frankiwsk Stanisławów
Dworzec Główny w Iwano-Frankiwsku, dawnym Stanisławowie. Po lewej marszrutka BAZ-A079 na podwoziu indyjskiego TATA, czyli słynny i znany ETALON.
  1. Kolej na ziemiach ukraińskich pojawiła się po raz pierwszy w czasach panowania Austro-Węgier, a dokładniej 4 listopada 1861 r. Na Dworzec Główny we Lwowie zawitał wtedy pierwszy pociąg relacji Wiedeń – Przemyśl – Lwów. Odcinek Przemyśl – Lwów został wybudowany w ramach Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Bywało, że pierwsze dworce w Galicji otwierał najjaśniejszy Kaiser, Franciszek Józef I.
  2. Dzień kolejarza i pracowników kolei przypada na Ukrainie na 4 listopada. Święto obchodzi się od 1993 r. Wydarzeniu temu towarzyszą uroczystości w Kijowie. Kolejarze się cieszą, a budżet staje się lżejszy o kilka milionów hrywien.
  3. Ukraińska kolej jest trzecią co do długości linię kolejową w Europie, po Niemczech i Francji, a także trzynastą w kolejności linią na świecie. W rankingu światowym Ukraina znajduje się o jedno miejsce przed Polską. Łączna długość ukraińskich linii kolejowych wynosi 20 tyś. kilometrów.
  4. Na Ukrainie pociągi i metro jeżdżą po szerokich torach, w wyniku dawnej przynależności Ukrainy do Związku Radzieckiego. Właśnie tych Szerokich Torach, które tytułowały serię reportaży Barbary Włodarczyk (ogromny szacunek) w TVP (mniejszy szacunek). Rozstaw szyn na Ukrainie, podobnie jak w Rosji i na Białorusi wynosi 1520 mm. W Polsce rozstaw szyn wynosi 1435 mm czyli 1 metr, 43 centymetry i 5 milimetrów. Na Ukrainie żywa jest dyskusja nad przejściem na rozstaw standardowy, ale wydaje się to być dużym wyzwaniem. Zresztą, rozmowy na temat przejścia na alfabet łaciński i standardowe tory trwają co roku 🙂
  5. Duży rozstaw ma jednak zalety! Wagony na Ukrainie są wygodniejsze niż w Polsce i Europie Zachodniej. Nie żartuję. Różnica ośmiu i pół centymetra w rozstawie torów sprawia, że wagony są większe i bardziej przestronne niż w Polsce. Czystość i standard to inna sprawa. Wielkość robi często duże wrażenie Polakach. Padają pytania, dlaczego nasze Pendolino jest takie małe 😉
  6. Dworzec Główny we Lwowie jest stykiem dwóch systemów elektryfikacji na Ukrainie. Od wschodu biegnie do Lwowa trakcja zasilana prądem zmiennym, a ze Lwowa na zachód biegnie trakcja zasilana prądem stałym. W związku z tym wszystkie lokomotywy przybywające ze Wschodu i kontynuujące jazdę muszą być zastąpione modelami na prąd stały. Wyjątkiem jest Intercity+, który działa zarówno na prądzie zmiennym i stałym. W Polsce wszystkie trakcje są na prąd stały. W innych krajach dawnego Związku Radzieckiego system jest mieszany jak na Ukrainie. Dla przykładu w Moskwie jest trakcja na prąd stały, a Kolej Transsyberyjska jest zasilana prądem zmiennym.
Intercity Lwów Wnętrze
Nowoczesne Intercity+ do Lwowa mówią polskim turystom: Ukraina już nie gryzie, przynajmniej we Lwowie 😉 Na monitorach reklamach ukraińskiego kanału podróżniczego Ukrainer. Serdecznie polecam!
  1. Na polskich kolejowych przejściach granicznych z Ukrainą położone są oprócz standardowych torów, również szerokie. W pociągach jadących na Ukrainę, polska odprawa paszportowa odbywa się w pociągu.
  2. Najdłuższe połączenie na Ukrainie jest obsługiwanie przez pociąg Nr 045/046 „Zakarpacie” relacji Użhorod – Lisiczańsk (Ужгород – Лисичанськ). Podróż trwa 32 godziny i 35 minut z czego łączny czas samych postojów na stacjach wynosi 5 godzin, a podróży 27,5 godziny. Trasa liczy ponad 1600 kilometrów. Pociąg zatrzymuje się w sumie na 43 stacjach.
  3. Jeżeli chcecie zobaczyć prawdziwą Ukrainę i różnice pomiędzy poszczególnymi regionami i miastami, to dobrym połączeniem jest trasa Lwów – Charków licząca ponad 1000 kilometrów z Zachodu na Wschód.
  4. Ukraińską koleją dojedziesz nad Morze Czarne na przykład do Odessy, a także nad Morze Azowskie na przykład do Berdiańska.
  5. Najpiękniejsze trasy kolejowe są na Zakarpaciu i w Karpatach Wschodnich. Pierwsza z nich biegnie ze Stryja do Użhorodu, a kolejna z Jaremcza do Rachowa. Trasy te zostały wybudowane jeszcze w czasach Austro-Węgier. Prowadzą przez liczne mosty, tunele i piękne górskie widoki.
  6. Na niektórych krótkich trasach, a szczególnie w ukraińskich Karpatach, wagony są ciągnięte przez pociągi napędzane dieslem 🙂 Leżąc na górnych miejscach w plackarcie, można się nieźle sztachnąć 🙂

  1. Najdłuższym kolejowym mostem na Ukrainie jest przepiękny Merefo-Chersoński most w Dnieprze z lat 30. Konstrukcja mostu oparta jest na łukach, a jego długość to 1627 metrów. Most został odbudowany po zniszczeniach wojennych.
  2. Pociągi na Ukrainie, oprócz numeru, mają swoje indywidualne nazwy, który przeszły już do historii i znane są przez podróżujących. Nazwy związane są często z kierunkiem pociągów. Na Białoruś jeździ „Biała Ljeljolka” (Biały Bocian), nad Odessę „Chadżybej”, a w Karpaty „Huculszczyzna”. Z Kijowa do Truskawca jeździ „Kobziarz” (jak tytuł poematu Szewczenki), a z Sum do Charkowa pędzi „Hetman Sahajdaczny”, który dał Turkom łupnia pod Chocimiem 🙂
  3. Na Ukrainie istnieje ponad 130 dworców kolejowych, z czego duża część z nich jest zabytkowa i liczy sobie ponad 100 lat. Do najpiękniejszych ukraińskich dworców należą m.in.: Dworzec we Lwowie, Dworzec w Czerniowcach, Dworzec w Dnieprze, Dworzec w Żmerynce, a także Dworzec w Charkowie pamiętający czasy Imperium Rosyjskiego. To tylko kilka z nich!
  4. Największymi dworcami na Ukrainie pod względem liczby pasażerów jest Dworzec w Kijowie i Dworzec w Charkowie.
  5. W czasach Ukraińskiej SRR, na peronach dworców odgrywano marsze wojskowe przy każdym przyjeździe i odjeździe pociągu. Marsze i pieśni, takie jak na przykład Pożegnanie Słowianki (Проща́ние славя́нки), odgrywano zazwyczaj przy długich i ważnych połączeniach typu KijówMoskwa lub Kijów – Mińsk. Tradycja ta pochodzi ze Związku Radzieckiego i przy odrobinie szczęścia, do dzisiaj można się z tym spotkać na niektórych ukraińskich dworcach 🙂

  1. Ukraińska kolej jest w kilku aspektach bardziej nowoczesna niż polska kolej. Poważnie 🙂 Na przykład strona internetowa ukraińskich kolei booking.uz.gov.ua umożliwia zakup biletu na połączenia międzynarodowe i krajowe z rezerwacją konkretnego miejsca już od dobrych kilku lat, gdy u nas w 2020 r. ten system dopiero się wdraża 🙂
  2. Legendarnym elementem ukraińskiej kolei są prowadnicy 🙂 Każdy wagon na Ukrainie posiada prowadnika (проводник), czyli kierownika pociągu. Prowadnik obsługuje pasażerów i kontroluje stan techniczny pojazdu. Jest on odpowiedzialny m.in. za wpuszczanie pasażerów na pokład i sprawdzanie biletów. Jeżeli mamy jakiś problem lub pytanie związanie z podróżą, to najlepiej kierować je do prowadnika. Kim innym jest natomiast naczelnik pociągu. Prowadników spotkamy również w Rosji i na Białorusi.
  3. Chciałbyś zostać prowadnikiem? To ciężki kawałek chleba. Po pierwsze, prowadnicy wydają się ciężej pracować niż polscy konduktorzy. Spoczywa na nich dużo więcej obowiązków, a sprawdzanie biletów, to tylko jedno z nich. Po drugie, prowadnik musi ukończyć specjalne technikum, a następnie przejść półroczne szkolenie z zakresu budowy i obsługi pociągu, techniczne, a nawet językowe 🙂 Prowadnik na ukraińskiej kolei zarabia zależnie od ilości przepracowanych godzin, dostaje też małą podstawę. Emerytura jest szybka, a po niej otrzymuje się prawo do bezpłatnych podróży koleją. Dla niektórych to sposób na życie.
rozkład jazdy na ukrainie
Prowadnik przy pociągu Nr 74/73 na trasie Lwów – Moskwa. Dworzec we Lwowie. fot.ZIK
  1. Pasażerowi, który pomylił kierunki i wsiadł przez pomyłkę do innego pociągu, przysługuje prawo do bezpłatnego powrotu na stację odjazdu. W takiej sytuacji, należy porozmawiać z prowadnikiem, uzyskać od niego zaświadczenie na podróż powrotną i wysiąść na najbliższej stacji. Potwierdzenie kierownika pociągu należy zgodnie ze wskazówkami wymienić na bilet lub przedstawić je prowadnikowi w pociągu powrotnym.
  2. Pasażer, który przegapił swoją stację… 🙂 również ma prawo do bezpłatnego powrotu. Należy o tym zawiadomić prowadnika, który wyda zaświadczenie potrzebne na powrót i wysiąść na najbliższej stacji.
  3. Pasażerowi na Ukrainie, przysługuje prawo do kontynuowania przerwanej podróży na tym samym bilecie, ale do 10 dni od dnia rozpoczęcia podróży. Innymi słowy, możemy wysiąść na dowolnej stacji przed miejscem docelowym, a potem kontynuować podróż na tym samym bilecie do punktu docelowego, ale za drobną opłatą. Należy to zgłosić prowadnikowi lub w kasie biletowej.
  4. Czystość w ukraińskich wagonach jest zazwyczaj taka sobie… Jeżeli nie przywykliście do podróży w takich warunkach, przygotujcie się psychicznie, dla wrażliwych pomaga małpeczka Hetmana w dworcowych szynkach 🙂 Czasami jednak jest normalnie, czysto i fajnie, trafiają się nowe lub odremontowane składy, wszystko działa, tylko… tylko wtedy jest jakoś nudno 🙂

  1. Logotyp ukraińskiej kolei tworzą dwie granatowe litery UZ od słowa Ukrzaliznycia (Укрзалізниця), przy których znajduje się sylwetka pociągu. W 2018 r. ukraińska kolej odświeżyła swój logotyp, ale stara wersja będzie nadal widoczna na części składów.
  2. Na Ukrainie pociągi dzielą się na miejskie i pasażerskie. Pociągi miejskie, poruszają się na krótkich odcinkach i zazwyczaj tworzą je wagony z miejscami siedzącymi I lub II klasy (drewniane ławy, derma) albo plackarty. Pociągi pasażerskie, poruszają się na długich odcinkach i tworzą je składy złożone z wagonów plackarty, kupe i ljuks.
  3. Teoretycznie plackarta jest najniższą klasą wagonu (sekcja 6-osobowa), potem kupe (przedział 4-osobowy), a na końcu ljuks (przedział 2-osobowy) oznaczony też jako SW od sypialny wagon. W praktyce najniższą klasą wagonu jest obszczyj 🙂 o którym więcej dalej.
  4. W niektórych miastach na Ukrainie (na przykład we Lwowie) oprócz dworca głównego, istnieją dworce miejskie, z których odjeżdżają pociągi miejskie i przy których kupimy bilety na połączenia miejskie. Zanim wyruszymy na dworzec upewnijmy się, z którego dworca odjeżdża nasz pociąg 🙂
  5. Jeżeli w mieście nie ma osobnego dworca miejskiego, to bilety kupimy tradycyjnie na dworcach głównych. Pamiętajmy jednak o ważnej rzeczy. Na halach dworcowych Istnieją odrębne kasy na połączenia miejskie i odrębne na pasażerskie. Zanim staniemy w kolejce przeczytajmy, co jest napisane na okienku 🙂
  6. Jeżeli przez pomyłkę, kasjerka sprzedała dwa bilety na to samo miejsce, to prawo do miejsca ma osoba, która zajęła pierwsza to miejsce 🙂 Należy wtedy porozmawiać z prowadnikiem. Powinniśmy otrzymać zastępcze miejsce w wagonie tej samej lub wyższej klasy lub niższej z odszkodowaniem.

  1. W ukraińskim pociągu obowiązuje zakaz spożywania alkoholu, jednak nie jest on egzekwowany 🙂 ale trzymajcie fason. Wbrew pozorom kultura picia alkoholu wydaje się być na Ukrainie większa niż w Polsce.
  2. W ukraińskim pociągu obowiązuje zakaz palenia, który jest przestrzegany przez pasażerów. Osoby chcące zapalić robią to zazwyczaj w korytarzu, na łączeniu dwóch wagonów. Nie jest to tolerowane przez prowadników, ale z reguły kończy się to tylko na słownym upomnieniu.
  3. Bilety na przejazd okazujemy prowadnikowi przed wejściem do pociągu.
  4. Zasada numeracji miejsc obowiązuje we wszystkich klasach. Na przykład w plackarcie (również miejsca boczne) jak i w kupe. Wagon typu ljuks (SW) jest wyjątkiem od tej zasady, ponieważ zawiera wyłącznie przedziały z dwoma dolnymi miejscami.
  5. Miejsca z numerem nieparzystym są dolnymi miejscami, na przykład 1 i 3. Miejsca z numerem parzystym są górnymi miejscami, na przykład 2 i 4.

  1. Miejscami przy ubikacji w ukraińskich pociągach są: miejsca z numerami 33-36 w plackarcie, miejsca z numerami 37-40 w kupe, a także 17-18 w ljuks.
  2. Numeracja miejsc zawsze biegnie od lewej do prawej części, wzdłuż wagonu.
  3. W plackarcie numeracja biegnie również od lewej do prawej części wagonu, a następnie wraca, od prawej do lewej po stronie numeracji siedzeń bocznych, zwanych też siedzeniami pod oknem (numery siedzeń bocznych to 37-54).
  4. Wagon ljuks składa się z 9 przedziałów, natomiast wagony kupe z 10 przedziałów, a w przypadku plackarty z 10 sekcji.
  5. Przedziały 3 i 6 są to przedziały z tzw. wyjściem awaryjnym, w których nie otwierają się okna 🙂
Pociąg Ukraina ЧС4
Lokomotywa CS4 (ЧС4) w Rachowie. Lokomotywy czechosłowackie i radzieckie to podstawowe maszyny na Ukrainie.
  1. Numeracja przedziałów, podobnie jak miejsc, biegnie od lewej do prawej, zaczynając od przedziału prowadnika
  2. Numeracja wagonów może zaczynać się od czoła pociągu lub od końca pociągu. Informacja ta jest podawana przez komunikaty na dworcu wraz z zapowiedzią pociągu.
  3. Najwięcej przygód i doświadczeń dostarcza podróż w plackarcie. Czasami jest wesoło, można się napić i pogadać o czymś innym niż o formule Steinmeiera 🙂 Na przykład o dziejach twierdzy w Białogrodzie nad Dniestrem. Do rzeczy, plackarta jest to rodzaj wagonu bezprzedziałowego, podzielonego na sekcje. To najtańsza klasa wagonu na Ukrainie (poza zachalnym). Każde 10 sekcji tworzy 6 rozkładanych miejsc do spania: 4 w miejscu przedziału i 2 pod oknem w korytarzu.
  4. Lokomotywy w ukraińskim taborze są produkcji głównie czechosłowackiej i radzieckiej. Niektóre z nich są napędzane silnikami diesla, reszta to klasyczne elektryczne lokomotywy. Wagony są produkcji ukraińskiej.
  5. Na dłuższą podróż w plackarcie otrzymujemy biało-błękitną pościel 🙂 Sprawdźmy czy jest wykupiona w bilecie, jeżeli nie, pogadajmy z prowadnikiem. Nie ma obowiązku zamawiania pościeli do biletu w plackarcie, ale zaoszczędzicie tylko grosze. Na dłuższe dystanse i pociągi nocne, zamawiajcie obowiązkowo 🙂
  6. Numery miejsc oznaczone są w plackarcie na czarnej tabliczce znajdującej się na ścianie sekcji. To dwa numery z dopiskiem PL (ПЛ). W dolnej części tabliczki znajdują się trzy numery dla numeracji obszczyja OBSZCZ (ОБЩ) 🙂
W plackarcie 26 Л jadącej z Odessy do Rachowa przez Lwów. Numeracja 8-7 obowiązuje gdy wagon jest plackartą. Dolne trzy cyfry w momencie, kiedy staje się obszczyj.
  1. Obszczyj nazywany poprawnie na Ukrainie zachalnym, to najniższa i najtańsza klasa wagonu. W pojedynczej sekcji mieści się aż 9 osób 🙂 Wyobraźcie sobie pełnego obszczyja, gdy w co trzeciej sekcji ktoś pije. To jest dopiero przygoda 🙂 Obszczyje tworzą najczęściej zdegradowane i zniszczone plackarty.
  2. Do każdego biletu możemy zamówić jedną lub dwie butelki wody mineralnej za drobną opłatą. Przydaje się podczas długich podróży upalnym latem. Butelki z wodą odbierzemy u prowadnika. Można też kupić wodę bezpośrednio.
  3. W każdym pociągu pasażerskim znajduje się boiler z wrzątkiem zwany tytanem lub wodonagrzewaczem 🙂 (водонагрівач). Baniak znajduje się przy przedziale prowadników. Mieści do 200 litrów wody, którą potrafi zagrzać w 20 minut. Niektóre jego elementy są zrobione z przetopionych części czołgowych. U prowadnika możemy zamówić herbatę lub kawę.
  4. Ukraińska kolej to największy pracodawca na Ukrainie. Ukrzaliznycia zatrudnia ok. 300 tyś pracowników.
  5. Jednym z szefów ukraińskiej kolei był od 6 czerwca 2016 r. do 9 sierpnia 2017 polski menedżer i muzyk Wojciech Balczun.
dworzec w tatarowie
Dworzec Kolejowy w Tatarowie w ukraińskich Karpatach. Został wybudowany jeszcze przed wojną. Obecnie przechodzi remont, który nie może się skończyć.
  1. Media na Ukrainie podają, że szef ukraińskiej kolei zarabia ok. 450 tyś. hrywien rocznie.
  2. 24 maja 2018 otwarto ponownie Tunel Beskidzki łączący Słowację z Ukrainą. Tunel ma niecałe 2 kilometry długości i został wybudowany za czasów Austro-Węgier w 1886 r.
  3. Do legendy przeszły już podłużne, czerwone dywany, w każdym ukraińskim wagonie. Są one rozkładane nawet w najnowszych składach. Jak często są prane jest słodką, acz brudną tajemnicą 🙂
  4. Poza wagonami plackarty, kupe i ljuks na Ukrainie istnieją dwa pociągi wyposażone w wagony klasy transformers. Taki pociąg kursuje na trasie Kijów – Zaporoże i Kijów – Frankiwsk. Transformers to wagon, w którym można składać i rozkładać siedzenia, w taki sposób, że może on pełnić funkcję wagonu każdej klasy.
Kołomyja dworzec
Dworzec Główny w Kołomyi otwarto w 1866 r. Ładnie utrzymany, z interesującą fasadą.
  1. Dawniej będąc obcokrajowcem, trzeba było okazać paszport, żeby kupić bilet jak i wsiąść do pociągu.
  2. Rozkłady jazdy pociągów dzielą się na pociągi podmiejskie i pociągi pasażerskie. Dokładnie sprawdzajmy nazwy tablic. Na każdym rozkładzie jazdy oprócz czasu przybycia, podany jest czas odprawienia (odjazdu). Dzięki temu wiemy kiedy najlepiej zająć miejsce.
  3. Jak podczas każdego wyjazdu na Ukrainę, tak i w ukraińskim pociągu, najmilej widziane są dobry humor, otwarty umysł i pozytywne nastawienie do świata. Powodzenia!

To na pewno nie wszystkie ciekawostki dotyczące ukraińskiej kolei 🙂 Jeżeli chcielibyście coś dodać, zostawcie poniżej komentarz. Do zobaczenia na Ukrainie.

Skomentuj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.