pociąg przemyśl lwów

Pociągiem na Ukrainę: Lwów, Kijów, Odessa, Zakarpacie i Huculszczyzna

Połączenia do Lwowa, Kijowa, Odessy, Berdiańska, Użhorodu. Informacje, które pozwolą zaplanować dowolny przejazd koleją na Ukrainie.

Kolej w Ukrainie – dawniej i dziś

Ukraińska kolej to największy pracodawca w Ukrainie zatrudniający do 300 tyś pracowników.

Narodowym przewoźnikiem kolejowym jest w Ukrainie Ukrzaliznycia (Укрзалізниця). Ukraina ma trzecią pod względem długości sieć kolejową w Europie po Niemczech i Francji oraz trzynastą na świecie – o jedno miejsce przed Polską. Łączna długość ukraińskich linii kolejowych to 20 tyś. kilometrów. Kolej na ziemiach ukraińskich pojawiła się po raz pierwszy na zachodzie Ukrainy w trakcie panowania Austro-Węgier, było to 4 listopada 1861 r. W tamtym dniu, przyjechał pociąg relacji Wiedeń–Przemyśl–Lwów. Poruszał się po odcinku Przemyśl–Lwów wybudowanym w ramach Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika.

Ukraina jest krajem dwa razy większym od Polski, dlatego kolej odgrywa tu ważniejszą rolę niż w Polsce. Jest przez Ukraińców doceniania, co sprawia, że rzadziej też bywa obiektem anegdot jak marszurtki.

Pociąg ciągnięty przez spalinową lokomotywę w Karpatach.

Jaka jest ukraińska kolej

Lokomotywy są produkcji czechosłowackiej, rzadziej radzieckiej. Wagony są produkcji ukraińskiej. Większość lokomotyw jest elektryczna, ale są też napędzane silnikiem diesla. Czy w górach możesz polegać na elektryczności? Nie ma w życiu nic piękniejszego niż wdychanie spalin jadąc na Huculszczyznę.

Kolej w Ukrainie jest mniej nowoczesna niż w Polsce, ale w mojej opinii podróżuje się nią lepiej. Stan taboru i dworców kolejowych jest gorszy, choć zdarzają się wyjątki, ale ukraińska kolej jest za to bardziej niezawodna i punktualna, co z punktu widzenia pasażera wydaje się istotniejsze. Dodatkowe atuty to niezapomniana atmosfera oraz ukraiński personel kolejowy, który traktuje swoją pracę jak służbę, a nie jak obowiązek.

W przypadku ukraińskiej kolei nie ma mowy o sytuacjach z jakimi spotkasz się w Polsce: niezapowiedzianych postojach w szczerym polu czy o zatrzymaniu całego składu w celu przekazania awanturującego się pasażera policji. Pociąg ma dojechać do celu o wyznaczonej godzinie, zgodnie z austro-węgierską tradycją na zachodzie Ukrainy, czy też radziecką twardogłową nauką na wschodzie Ukrainy.

Kolej jest tutaj dla wszystkich obywateli, dlatego ceny biletów są niskie. Podróżowanie koleją nie jest przywilejem dla wybranych, a możliwością dla każdego.

Pociągi są miejscem integracji z innymi pasażerami.

Różnice techniczne między ukraińską a polską koleją

W Ukrainie pociągi i metro jeżdżą po szerokich torach. Taki był standard w Związku Radzieckim podyktowany bezpieczeństwem wojskowym. To właśnie te „Szerokie Tory”, które tytułują serię reportaży Barbary Włodarczyk. Rozstaw szyn w Ukrainie, podobnie jak w Rosji i na Białorusi, wynosi 1520 mm. W Polsce rozstaw szyn wynosi 1435 mm czyli 1 metr, 43 centymetry i 5 milimetrów. Różnica 8,5 cm przekłada się na przestronność wagonów.

Ukraińska kolej tylko wydaje się być podobna do polskiej. W praktyce to różne systemy: zachodni i wschodni, a przede wszystkim podejście do ich realizacji. Tutaj zobaczymy szerokie tory, a dzięki nim także większe wagony. Każdy wagon ma swojego kierownika, nazywanego prowadnikiem. Do legendy podróżowania przeszły już wagony plackarty i nagrzewacze na wodę. Inaczej prezentowane są rozkłady jazdy i obowiązuje inny system numeracji miejsc. Wyraźną różnicą jest podział na dworce miejskie i główne, a także elektroniczny system sprzedaży biletów oraz rezerwacji miejsc. Tego ostatniego nie ma nawet w Polsce. Jednym słowem: podszklannik (підскля́нник) ze złoconą szklanką, a nie plastikowe słomki i papierowy kubek w Pendolino.

Kim jest prowadnik? (проводник)

Każdy wagon w Ukrainie posiada prowadnika (проводник), czyli kierownika pociągu. Prowadnik obsługuje pasażerów i kontroluje stan techniczny pojazdu. Jest odpowiedzialny za wpuszczanie pasażerów na pokład i sprawdzanie biletów. Zwracamy się do niego z każdym pytaniem związanym z podróżą pociągiem. Kim innym jest natomiast naczelnik pociągu. Prowadników spotkamy również w Rosji i na Białorusi.

Chciałbyś zostać prowadnikiem?:) To ciężki kawałek chleba. To ciężka i odpowiedzialna praca, która nie ogranicza się do sprawdzania biletów. Prowadnik musi ukończyć specjalne technikum, a następnie przejść półroczne szkolenie techniczne z zakresu budowy i obsługi pociągu oraz kurs językowy. Zarobki zależą od ilości przepracowanych godzin, dostaje też małą podstawę. Emerytura jest szybka, a po niej otrzymuje się prawo do bezpłatnych podróży koleją. Dla niektórych to sposób na życie.

wnętrze pociągu podmiejskiego na ukrainie
Wnętrze pociągu podmiejskiego.

Rodzaje pociągów

Pociągi w Ukrainie oprócz numeru, mają swoje indywidualne nazwy, który przeszły już do historii i znane są przez podróżujących. Nazwy związane są z kierunkiem pociągów. Na Białoruś jeździ „Biała Ljeljolka” (Biały Bocian), nad Odessę „Chadżybej”, a w Karpaty „Huculszczyzna”. Z Kijowa do Truskawca jeździ „Kobziarz” – jak tytuł poematu Szewczenki, a z Sum do Charkowa pędzi „Hetman Sahajdaczny”, który dał Turkom łupnia pod Chocimiem.

Ukraińskie pociągi dzielą się na miejskie i pasażerskie. Miejskie poruszają się na krótkim dystansie, a pasażerskie na długim dystansie. Pociągi miejskie kursują z wagonami z miejscami siedzącymi, które są wyposażone w ławy obite drewnem lub dermą. Zdarzają się też zdegradowane plackarty. Pociągi pasażerskie poruszają się z wagonami wszystkich typów: plackarty, kupe i luks.

Dworce kolejowe

Dworzec Główny we Lwowie jest stykiem dwóch systemów elektryfikacji w Ukrainie. Od wschodu biegnie do Lwowa trakcja zasilana prądem zmiennym, a ze Lwowa na zachód i południe biegnie trakcja zasilana prądem stałym. W związku z tym wszystkie lokomotywy przybywające ze Wschodu i kontynuujące jazdę muszą być zastąpione modelami na prąd stały. Wyjątkiem jest Intercity+, który działa zarówno na prądzie zmiennym i stałym. W Polsce wszystkie trakcje są na prąd stały. W innych krajach dawnego Związku Radzieckiego system jest mieszany jak w Ukrainie. Dla przykładu w Moskwie jest trakcja na prąd stały, a Kolej Transsyberyjska jest zasilana prądem zmiennym, z powodu bardzo niskich temperatur zimą. O zaletach i wadach obu systemów przeczytasz w internecie. To nie strona o fizyce.

Dworzec Główny Frankiwsk Stanisławów
Dworzec Główny w Iwano-Frankiwsku.

Pociągi miejskie i pasażerskie posiadają w dużych miastach osobne dworce oraz osobne kasy biletowe. Na przykład Dworzec Główny i Dworzec Podmiejski we Lwowie. W związku z tym, pociągi miejskie i pasażerskie odjeżdżają z innych miejsc, a bilety kupisz w osobnych kasach. Rozkłady jazdy pociągów na pociągi podmiejskie i pociągi pasażerskie są oddzielne. Na każdym rozkładzie jazdy oprócz czasu przybycia, podany jest czas odprawienia (час відправлення).

Jeżeli w mieście nie ma dworca podmiejskiego, to bilety kupimy na głównym dworcu. Na halach dworcowych są odrębne kasy na połączenia miejskie i odrębne na pasażerskie. Zanim staniesz w kolejce przeczytaj, co jest napisane na okienku.

Dworzec Główny w Czerniowcach Ukraina
Dworzec Główny w Czerniowcach.

W Ukrainie istnieje ponad 130 dworców kolejowych, z czego duża część z nich jest zabytkowa i liczy sobie ponad 100 lat. Do najpiękniejszych ukraińskich dworców należą: Dworzec we Lwowie, Dworzec w Czerniowcach, Dworzec w Dnieprze, Dworzec w Żmerynce, a także Dworzec w Charkowie i Odessie pamiętające czasy Imperium Rosyjskiego.

Pod względem liczby pasażerów największymi dworcami są Dworzec w Kijowie i Dworzec w Charkowie. W czasach Ukrainy Radzieckiej, na peronach dworców odgrywano marsze wojskowe przy każdym przyjeździe i odjeździe pociągu. Marsze i pieśni takie jak na przykład Pożegnanie Słowianki (Проща́ние славя́нки), odgrywano przy długich i prestiżowych połączeniach typu Kijów–Moskwa lub Kijów–Mińsk. Tradycja ta pochodzi ze Związku Radzieckiego i jest w Ukrainie spotykana do dziś.

Ukraińskie dworce to samowystarczalny świat. Na każdym ukraińskim dworcu spotkamy bufet, w którym dobrze zjemy, a także przechowalnie bagażu, a nawet poczekalnię typu VIP z płatnym wstępem. Kręcą się tutaj taksówkarze, których nie trzeba się obawiać, są też Cyganie, na których jak to w Polsce – warto zwracać szczególną uwagę.

dworzec podmiejski we lwowie rozkład
Rozkład odjazdów i przyjazdów pociągów na dworcu podmiejskim we Lwowie.

Gdzie kupić bilet i sprawdzić rozkład

Najdłuższe połączenie w Ukrainie obsługuje pociąg Nr 045/046 „Zakarpacie” relacji Użhorod – Lisiczańsk (Ужгород – Лисичанськ). Podróż trwa 32 godziny i 35 minut z czego łączny czas samych postojów na stacjach wynosi 5 godzin, a podróży 27,5 godziny. Trasa liczy ponad 1600 kilometrów. Pociąg zatrzymuje się na 43 stacjach.

Zakup biletu na pociągi pasażerskie jest bardzo łatwy dzięki stronie booking.uz.gov.ua Bilety na połączenia podmiejskie kupimy tylko w kasach lub od prowadnika.

Sprzedaż biletów prowadzona jest na stronie UZ maksymalnie na trzy miesiące w przód od bieżącego dnia. Oznacza to, że nie kupimy biletów wcześniej niż na trzy miesiące przed datą naszego wyjazdu. Wraz z upływem kolejnych dni, udostępniane są nowe bilety. Ceny biletów zmieniają się zależnie od obłożenia.

Zakup biletu nie wymaga rejestracji. Do zakupu biletów potrzebujemy wyłącznie adresu e-mail (na który otrzymamy zakupione bilety) oraz karty płatniczej z możliwością płatności przez internet. Bilety należy wydrukować i okazać prawadnikowi (konduktorowi) przed wejściem do pociągu.

W plackarcie 26 Л jadącej z Odessy do Rachowa przez Lwów. Numeracja 8-7 obowiązuje gdy wagon jest plackartą. Dolne trzy cyfry kiedy staje się obszczyj.

Typy wagonów

Piwo Żyguljojskie smakuje najlepiej w obszczyju.

Plackarta

Plackartnyj (Плацкартний) jest najbardziej kultową, a zarazem najniższą klasą wagonu. To wagon bezprzedziałowy podzielony na 10 sekcji 6-osobowych. Miejsca pasażerów umieszczone są po dwa po każdej ze stron sekcji oraz po dwa pod każdym oknem korytarza. Pomiędzy nimi rozwinięty jest czerwony turecki dywan z funkcją samoczyszczenia. Każde z miejsc rozkłada się do spania. Pod dolnymi miejscami w sekcji znajdują się duże pojemniki na bagaż. Są też górne półki, ale znajduje się na nich zazwyczaj pościel i kołdry.

Na dłuższą podróż w plackarcie otrzymujemy biało-błękitną pościel. Sprawdźmy czy jest wykupiona w bilecie, a jeżeli nie, pogadajmy z prowadnikiem. Nie ma obowiązku zamawiania pościeli do biletu w plackarcie. Na dłuższe dystanse i pociągi nocne warto ją mieć.

W wagonie plackarty znajduje się przedział prowadnika, tytan oraz ubikacja. Numery miejsc oznaczono na czarnej ołowianej blaszce z przetopionych radzieckich czołgów. Znajduje się na ścianie sekcji. To dwa numery ze skrótem PL (ПЛ). W dolnej części tabliczki znajdują się trzy numery dla numeracji obszczyja OBSZCZ (ОБЩ).

Do każdego biletu możemy zamówić jedną lub dwie butelki wody mineralnej za drobną opłatą. Przydaje się podczas długich podróży upalnym latem. Butelki z wodą odbierzemy u prowadnika. Można też kupić wodę bezpośrednio.

Obszczyj

Obszczyj (Общий) to nazwa rosyjska, a w Ukrainie używa się nazwy zachalny (Загальний). Jedno i drugie oznacza „ogólny” albo „wspólny”. Zachalny to inaczej plackarta, ale tylko z miejscami siedzącymi. Zachalny jest najniższą i najtańszą klasa wagonu, o której nie mają pojęcia nawet polscy znawcy kolei (bo nie jeżdżą na Ukrainę tylko o czymś tam marzą wieczorami przeglądając klasery od babci).

W czasach Związku Radzieckiego zachalny był częściej spotykany, ale do rzeczy. W pojedynczej sekcji zamiast 6 osób mieści się aż 9 osób, bo na jednym łóżku siedzą trzy osoby. Teraz wyobraź sobie pełnego obszczyja, gdy w co trzeciej sekcji pije 9 osób i tym czymś nie jest zazwyczaj ukraińskie piwo. To się nazywa przygoda. Przechodząc przez cały wagon nauczysz się więcej niż na całym roku studiów. Obszczyje tworzą najczęściej zdegradowane i zniszczone plackarty. Skopane, niechciane, rozerwane na strzępy sklejki drewna i metalu śmierdzącego żelazem, które tylko Tobie powinny dawać coś do myślenia. Blaszana łupinka, dzięki której poznasz Ukrainę. Najtańsze bilety.

W każdym pociągu pasażerskim znajduje się boiler z wrzątkiem zwany tytanem lub wodonagrzewaczem (водонагрівач). Baniak znajduje się przy przedziale prowadników. Mieści do 200 litrów wody, którą potrafi zagrzać w 20 minut. Niektóre jego elementy są zrobione z przetopionych części czołgowych. Jeżeli korzystasz pierwszy raz, poproś prowadnika o pomoc. Nieznajomość urządzenia grozi kalectwem. U prowadnika możemy zamówić herbatę lub kawę.

Tytan.

Kupe

Kupe (Купе) czyli kupiejny (Купейный), to typ wagonu pomiędzy plackartą a wagonem luks. To odpowiednik polskich wagonów sypialnych. Wagony kupe składają się z 9 lub 10 zamykanych przedziałów 4-osobowych. W przedziale znajdują się 4 składane łóżka oraz stolik i miejsca na bagaż. W nowoczesnych wagonach przedziały są zamykane magnetycznym zamkiem, do których otrzymuje klucz w postaci karty.

Sypialny Luks

Najbardziej komfortowym i najwyższym standardem wagonów są wagony sypialne nazywane zamiennie luks (ljuks) lub skrótem SW (СВ) od słów „sypialny wagon” (Спальний вагон). Wagon sypialny typu luks składa się z 9 zamykanych przedziałów 2-osobowych. Standard wagonów oraz czystość są na najwyższym poziomie.

Transformers

Poza wagonami plackarty, kupe i luks istnieją dwa pociągi wyposażone w wagony klasy transformers. Taki pociąg kursuje na trasie Kijów–Zaporoże i Kijów–Frankiwsk. Transformers to wagon, w którym można składać i rozkładać siedzenia, w taki sposób, że może on pełnić funkcję wagonu każdej klasy.

pociagiem na ukraine
Ukraińskie lokomotywy w Kołomyi.

Numeracja miejsc, przedziałów, wagonów

Najdłuższym kolejowym mostem w Ukrainie jest przepiękny Merefo-Chersoński most w Dnieprze z lat 30. Konstrukcja mostu oparta jest na łukach, a jego długość to 1627 metrów. Most został odbudowany po zniszczeniach wojennych.

W ukraińskich pociągach obowiązuje numeracja miejsc i wagonów taka sama jak w pociągach rosyjskich i białoruskich. Dotyczy to plackarty i luks. Wagon typu luks jest wyjątkiem od tej zasady, ponieważ zawiera wyłącznie przedziały z dwoma dolnymi miejscami.

  • Miejsca z numerem nieparzystym są dolnymi miejscami: na przykład 1 i 3.
  • Miejsca z numerem parzystym są górnymi miejscami: na przykład 2 i 4.

Miejsca z numerami 33-36 w plackarcie, 37-40 w kupe, 17-18 w luks to miejsca przy ubikacji. Numeracja miejsc biegnie od lewej do prawej części wzdłuż wagonu. W plackarcie numeracja biegnie również od lewej do prawej części wagonu, a następnie wraca, od prawej do lewej po stronie numeracji siedzeń bocznych pod oknem (numery siedzeń bocznych to 37-54). Wagon luks składa się z 9 przedziałów, kupe z 10 przedziałów, a plackarta z 10 sekcji.

Przedziały 3 i 6 są to przedziały z tzw. wyjściem awaryjnym, w których nie otwierają się okna. Numeracja przedziałów też biegnie od lewej do prawej, zaczynając od przedziału prowadnika inaczej kierownika pociągu. Numeracja wagonów może zaczynać się od czoła pociągu lub od końca pociągu. Informacja ta jest podawana przez komunikaty na dworcu wraz z zapowiedzią pociągu.

palenie w pociagu na ukrainie
Palenie w pociągu karane jest mandatem. Oficjalnie.

Prawa pasażera

Jeżeli chcecie zobaczyć Ukrainę i różnice pomiędzy poszczególnymi regionami i miastami, to dobrym połączeniem jest trasa Lwów-Charków licząca ponad 1000 kilometrów z zachodu na wschód.

W ukraińskim pociągu obowiązuje zakaz spożywania alkoholu, jednak nie jest on egzekwowany, ale trzymajcie fason. Wbrew pozorom kultura picia alkoholu jest w Ukrainie większa niż w Polsce. W ukraińskim pociągu obowiązuje zakaz palenia, który jest przestrzegany przez pasażerów. Osoby chcące zapalić robią to zazwyczaj w korytarzu, na łączeniu dwóch wagonów. Nie jest to tolerowane przez prowadników, ale z reguły kończy się słownym upomnieniem.

Bilety na przejazd okazujemy prowadnikowi przed wejściem do pociągu. Jeżeli przez pomyłkę kasjerka sprzedała dwa bilety na to samo miejsce, to prawo do miejsca ma osoba, która zajęła je jako pierwsza. Należy wtedy porozmawiać z prowadnikiem. Powinniśmy otrzymać zastępcze miejsce w wagonie tej samej lub wyższej klasy lub niższej z odszkodowaniem.

pociągi na ukrainie
Nowe logo ukraińskiej kolei.

Pasażerowi, który pomylił kierunki i wsiadł przez pomyłkę do innego pociągu, przysługuje prawo do bezpłatnego powrotu na stację odjazdu. W takiej sytuacji, należy porozmawiać z prowadnikiem, uzyskać od niego zaświadczenie na podróż powrotną i wysiąść na najbliższej stacji. Potwierdzenie kierownika pociągu należy zgodnie ze wskazówkami wymienić na bilet lub przedstawić je prowadnikowi w pociągu powrotnym. Pasażer, który przegapił swoją stację również ma prawo do bezpłatnego powrotu. Należy o tym zawiadomić prowadnika, który wyda zaświadczenie potrzebne na powrót i wysiąść na najbliższej stacji.

Pasażerowi przysługuje prawo do kontynuowania przerwanej podróży na tym samym bilecie, ale do 10 dni od dnia rozpoczęcia podróży. Innymi słowy, możemy wysiąść na dowolnej stacji przed miejscem docelowym, a potem kontynuować podróż na tym samym bilecie do punktu docelowego, ale za drobną opłatą. Należy to zgłosić prowadnikowi lub w kasie biletowej.

pociąg przemyśl lwów
Pociąg Przemyśl-Lwów na Dworcu Głównym we Lwowie.

Pociąg z Przemyśla do Lwowa

Połączenie kolejowe Przemyśl-Lwów-Kijów zostało przywrócone w grudniu 2016 r. Pociąg kursuje 7 dni w tygodniu, dwa razy dziennie z Dworca Głównego w Przemyślu. Pokonuje kolejowe przejście graniczne w Medyce, a następnie jedzie do Lwowa. Jego stacją docelową jest Kijów. Połączenie Intercity+ obsługują nowoczesne i wygodne składy Hyundai Rotem. Do dyspozycji pasażerów oddano miejsca siedzące w dwóch klasach pociągu. Pociąg jest klimatyzowany i wyposażony w bezprzewodowy internet oraz gniazdka elektryczne w każdej klasie. Odprawa graniczna i celna realizowana jest w pociągu i trwa 20 minut. Podróż do Lwowa z Przemyśla trwa 2 godziny.

Połączenia Przemyśl-Lwów Intercity+

  • Połączenie 715 L (715 Л): 13:10 – 16:02 (1:52)
  • Połączenie 705 L (705 Л): 15:45 – 18:36 (1:51)

Czas przyjazdu uwzględnia przesunięcie godziny +1

Cena biletu na pociąg do Lwowa

Cena biletu na pociąg Przemyśl-Lwów wynosi 370 UAH za I klasę oraz 260 UAH za II klasę. Bilet kupisz na booking.uz.gov.ua

Różnica między I i II klasą

I klasę wyróżniają szersze oraz wygodniejsze siedzenia. Wagony klasy I mają w rzędach podwójne siedzenia. II klasę wyróżniają węższe i bardziej twarde siedzenia. Wagony klasy II mają w rzędach potrójne siedzenia na zmianę z podwójnymi. Obie klasy wagonów wyposażone są w bezprzewodowy internet i gniazdka elektryczne.

pociąg lwów przemyśl
Wagon II klasy pociągu Przemyśl-Lwów.

Odprawa na kolejowym przejściu w Medyce

Jadąc pociągiem Przemyśl-Lwów przekroczymy przejście graniczne w pociągu. Kontrola paszportowa odbywa się w pociągu po stronie polskiej i ukraińskiej. Przebiega sprawnie, a Straż Graniczna dokonuje jej przy pomocy mobilnych urządzeń. Cały proces trwa 20 minut. Oczekujemy wygodnie w fotelu do czasu zakończenia kontroli granicznej wszystkich pasażerów.

W pociągu przejdziesz także kontrolę celną. Dlatego pamiętaj o obwiązujących limitach przywozu alkoholu oraz papierosów z Ukrainy.

Porady

Czekając na przyjazd pociągu Przemyśl-Lwów możemy skorzystać z bagażowni na Dworcu w Przemyślu i udać się na zwiedzanie miasta. Smacznie zjemy w barze Rubin. Możemy w tym czasie wymienić hrywny na drobne przekąski w pociągu. Lepszy kurs wymiany niż przed Dworcem Główny znajdziemy w kantorze przy Dworcu Autobusowym.

Przed odjazdem pociągu Przemyśl-Lwów przyjdź wcześniej na miejsce. Pociągiem podróżuje wiele osób, a prowadnicy muszą przed wejściem sprawdzić bilety i paszport każdej osobie. Unikniemy w ten sposób niepotrzebnego pośpiechu i spokojnie zajmiemy swoje miejsce. Dojście z poczekalni Dworca Głównego w Przemyślu na ostatni peron szerokotorowy zajmuje kilka minut. Siedząc w poczekalni łatwo przegapić przyjazd pociągu.

Planując swoją podróż powrotną pociągiem ze Lwowa, pamiętaj o zarezerwowaniu transportu z Przemyśla do miejsca docelowego z odpowiednim wyprzedzeniem. Do Wrocławia, Katowic czy Krakowa dostaniesz się autobusami lub połączeniem kolejowym. Planując godzinę odjazdu pamiętaj, że po przyjeździe ze Lwowa do Polski cofamy z powrotem czas na zegarku godzinę do tyłu.

Dodatkowe połączenia Przemyśl-Lwów

Ostatni pociąg relacji Przemyśl–Lwów oznaczony 035 SZ wyrusza o 18:39. To pociąg sypialny typu „kupe” zmierzający do Odessy. Dociera do Lwowa o 22:39 (3:00). Istnieje także połączenie 00:46 – 06:10 (4:24).

W trakcie Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkanocnych uruchamiane są dodatkowe połączenia. Dodatkowy pociąg 089 L z miejscami siedzącymi II klasy, wyrusza z Przemyśla o 10:15 i dociera do Lwowa o 13:45 (2:30).

Odessa Główna
Dworzec Główny w Odessie (Оде́са-Головна́) otwarto po rekonstrukcji w 1952 r. Składa się z 6 peronów, czyli w języku ukraińskim platform (платформи).

Pociąg z Przemyśla do Odessy

W 2018 r. uruchomiono połączenie kolejowe 035 SZ (035 Ш) na trasie Przemyśl-Lwów. Pociąg wyrusza o 18:39 z Dworca Głównego w Przemyślu i rusza do Lwowa gdzie jest podczepiany do pociągu 26 Л „Biała akacja” (Біла акація), który następnie wyrusza o 23:28 czasu ukraińskiego do Odessy. Pociąg ten pokonuje trasę Lwów-Tarnopol-Chmielnicki i melduje się na stacji Odessa Główna następnego dnia o 11:16 (15:37). Pociąg 035 Ш składa się w zależności od obłożenia z 4-6 wagonów plackarty pracujących w reżimie „kupe”. Pociąg 26 Л posiada dodatkowo wagony klasy luks. 26 Л kursuje wyłącznie w dni nieparzyste.

Pociąg ze Lwowa do Odessy

Codziennie o 22:16 wyrusza ze Lwowa pociąg 12 Л „Zachodni ekspres” (Західний експрес). Pociąg ten pokonuje tą samą trasę: Lwów-Tarnopol-Chmielnicki i melduje się na stacji Odessa Główna następnego dnia o 08:47 (13:37). Pociąg składa się z 5 wagonów plackarty, 6 wagonów kupe i jednego wagonu klasy luks. Długość trasy ze Lwowa do Odessy to 745 km.

Cena biletu na pociąg do Odessy

Cena biletu na pociąg Lwów-Odessa wynosi od 200 UAH za plackartę, 300 UAH za „kupe” oraz od 800 UAH za luks. Bilet kupisz na booking.uz.gov.ua

Różnice między 12 L i 26 L na trasie Lwów-Odessa

Pociągi „Biała akacja” i „Zachodni ekspres” ze Lwowa do Odessy odróżniają pewne szczegóły:

  1. Czas przejazdu: 12 Л dociera do Odessy 2 godziny szybciej od 26 Л.
  2. Cena przejazdu: 26 Л jest tańszy. Bilety na kupe i ljuks w 12 Л są średnio droższe o 30-50%.
  3. Komfort przejazdu: 12 Л to pociąg składający się z kilkuletnich i wyremontowanych wagonów. Są w nim nowe toalety próżniowe, tytan, nowoczesne wykończenia przedziałów i gniazdka elektryczne.
  4. Przebieg trasy: Pociąg 26 Л zaczyna i kończy swój bieg w Karpatach: w miejscowościach Kwasy i Rachów, stąd jego pierwotna nazwa „Karpaty”. Zatrzymuje się na większej ilości stacji.

Inne połączenia Lwów-Odessa

Ze Lwowa do Odessy dojedziemy także nocnymi ekspresami: 107 Л „Chadżybej” (Хаджибей) oraz 136 Л „Czarnomor” (Чорномор). Pociąg 107 Л wyrusza z Użhorodu przez Mukaczewo-Sławsko-Stryj-Lwów (02:52)-Tarnopol i dociera do Odessy Głównej o 14:51. Pociąg 136 Л wyrusza z Czerniowców po trasie Kołomyja-Iwano-Frankiwsk-Lwów (21:40) i dociera do Odessy Głównej o 10:03. Podróż tymi połączeniami do Odessy trwa odpowiednio dwanaście godzin. Pociągi poruszają się z wagonami wszystkich klas.

Pociąg z Wrocławia do Kijowa

Od 8 grudnia 2018 r. roku uruchomiono pociąg Nr 749/51–52/750 relacji Wrocław-Kijów. Pociąg kursuje na trasie Wrocław (16:30)-Kraków (19:43)-Rzeszów-Przemyśl (23:19)-Lwów (05:40)-Kijów. Czas przejazdu to 23:44. Bilety na ten pociąg są do kupienia wyłącznie w kasach stacjonarnych, ale planowana jest sprzedaż online.

Pociąg z Warszawy do Kijowa

Pociąg Nr 68 Warszawa-Lublin-Chełm-Kijów kursuje dwa razy dziennie. Pierwszy pociąg (TLK12011) odjeżdża z Warszawy 17:09 i melduje się w Kijowie następnego dnia 11:05. Czas przejazdu to 13:15.

Drugi pociąg (EIP5308+D51) odjeżdża z Warszawy 17:43 i melduje się w Kijowie następnego dnia 17:14. Bilet w cenie 43.30 euro dla osoby dorosłej lub 29.70 EURO dla dzieci do kupienia wyłącznie w kasach stacjonarnych.

Pociąg Wiedeń-Budapeszt-Kijów

Pociąg nr 147 relacji Wiedeń-Kijów przez Budapeszt i Lwów jest żywą legendą. Pociąg wyrusza z Wiednia o 16:42 i melduje się w Kijowie dnia następnego o 17:21. Kontrola graniczna i przełożenie wagonów na wózek szerokotorowy, odbywa się w nocy, po węgierskiej stronie w miejscowości Záhony (Захонь). Po ukraińskiej stronie kontrola graniczna odbywa się w miejscowości Czop (Чоп). Pociąg ma wagon restauracyjny, w którym serwowana jest kuchnia węgierska.

berdiańsk wygląd plaży
Główna plaża w Berdiańsku z widokiem na port.

Pociąg do Berdiańska

Berdiańsk to miejscowość wypoczynkowa i uzdrowiskowa na wybrzeżu Morza Azowskiego. Położona jest 70 km na zachód od największego miasta tego regionu – Mariupola. Za Mariupol odradzam jechać. Tuż za zniszczoną wioską Szyrokyne przebiega linia frontu. W Berdiańsku jest raczej spokojnie, że w zasadzie trudno uwierzyć, że niedaleko toczy się konflikt. Rosjanie już tu nie przyjeżdżają, lecz w zamian to nadmorskie miasteczko stało się chętnie odwiedzane przez Ukraińców.

Poniekąd Berdiańsk zawdzięcza swoją popularność połączeniu kolejowemu Odessa–Zaporoże–Mariupol, a także połączeniu Kijów–Zaporoże–Berdiańsk. Prawie wszyscy turyści docierają do Berdiańska właśnie z Zaporoża lub Mariupola. Dość wygodną i łatwą metodą jest bezpośredni pociąg z Kijowa 116 К. Pociąg wyrusza o 19:15, podróż trwa 16 godzin, a w Berdiańsku melduje się na drugi dzień o 11:46. W składzie są wagony plackarty, kupe i luks.

Pomiędzy Odessą, Zaporożem, a Mariupolem kursuje całoroczny pociąg 142 Л. Wyruszając z Odessy należy się przygotować na 20 godzinną podróż. Pociąg wyrusza z Odessy o 19:00 i melduje się w Mariupolu następnego dnia o 15:46. Dostępne są wagony kupe i plackartne.

Innym wariantem jest skorzystanie z połączenia 318 Ш relacji Odessa–Zaporoże. Podróż z Odessy do Zaporoża pociągiem trwa 15 godzin. Pociąg wyrusza z Odessy o 14:17 i przybywa do Zaporoża o 05:36. Będąc w Zaporożu bezpośrednio do Berdiańska dojedziemy pociągiem 116 К.

Dworzec Główny W Użhorodzie
Dworzec Główny w Użhorodzie. Wracam do Sambora.

Pociągiem na Zakarpacie

Obok trasy z Sambora do Użhorodu biegnie równolegle położona linia kolejowa, którą wybudowano w 1905 r. przez dawne Austro-Węgry. Łączyła ona dawniej Budapeszt z Galicją Wschodnią. Podróż pociągiem do Sianek i Użoka z Sambora jest nieporównywalnie wygodniejsza niż podróż marszrutką.

Linia kolejowa na odcinku Sambor–Użhorod poprowadzona jest malowniczo przez wiadukty kolejowe oraz tunele. Rekomenduję każdemu wybrać się w podróż tą linią. Możecie to zrobić już na Dworcu Głównym we Lwowie lub Kijowie. Istnieją dwa połączenia kolejowe na Zakarpacie. Z Sambora przez Sianki do Użhorodu wyruszają dwa pociągi dziennie. Pierwszy o 16:02, drugi o 22:28. To wagony kupe oraz plackartny. Podróż z Samboru do Sianek trwa niecałe dwie godziny.

dworzec w tatarowie
Dworzec Kolejowy w Tatarowie.

Pociąg na Huculszczyznę

Do Jaremcza i Worochty dojedziemy także pociągiem. Karpacka linia kolejowa w tym regionie została wytyczona także w czasach przynależności tych terenów do Austro-Węgier. W jej projekt i budowę byli zaangażowani polscy inżynierowie. Jest ona malowniczo poprowadzona licznymi wiaduktami i mostami. Istnieje wyłącznie kilka połączeń dziennie w Karpaty Wschodnie. Najpopularniejsze to poranny pociąg Odessa–Rachów (przez Delatyn, Jaremcze, Mikuliczyn, Tatarów, Worochtę) oraz pociąg Lwów–Rachów (przez Delatyn, Jaremcze, Mikuliczyn, Tatarów, Worochtę i Woronienkę). W składzie wagonów dostępny jest standard luks, kupe oraz plackartny. Podróż do Jaremcza ze Lwowa zajmuje ok. 4:30 godziny. Na dojazd do Worochty należy przeznaczyć dodatkową godzinę.

Z Iwano-Frankiwska kursują kilka razy dziennie pociągi podmiejskie do miejscowości w Karpatach Wschodnich.

Tunel Beskidzki

Tunel kolejowy wybudowany w 1886 r. przez Austro-Węgry pod Grzbietem Wodziałowym w Karpatach. W 2018 r. zrekonstruowany i otwarty na nowo. Poruszają się nim pociągi towarowe na trasie Lwów-Stryj-Czop-Słowacja-Węgry.

Inne połączenia

Jeżeli potrzebujesz pomocy w organizacji wyjazdu pociągiem na Ukrainę to napisz komentarz. W przeciwieństwie do innych stron, tutaj nie są one zablokowane. Zamieszczanie linka podobnie jak komentowanie mile widziane. Do zobaczenia na Ukrainie.

Skomentuj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.