Porównywarki hotelowe i platformy rezerwacyjne, wprowadzenie – odc. 1

Na Ukrainie nie obowiązuje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), warto więc wykupić ubezpieczenie turystyczne. Dla czytelników ukrainamarcina.pl zniżka 30% (kliknij). Udanej podróży na Ukrainę!

W pierwszym odcinku internetowego kursu pt. Porównywarki hotelowe i platformy rezerwacyjne, odpowiem na pytanie:

  • Czym są porównywarki hotelowe i platformy rezerwacyjne, co je odróżnia i co łączy oba te narzędzia z portalami społecznościowymi dla podróżników,
  • Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z tymi narzędziami, a jako właściciel apartamentu, pensjonatu czy hotelu nadal zastanawiasz się czy warto zaufać tym narzędziom, to koniecznie zapoznaj się z całym wpisem, jest on właśnie zaadresowany do Ciebie !

Oprócz tego, czeka na Ciebie jeszcze kilka interesujących informacji, m.in.:

  • Scharakteryzuję najbardziej popularne platformy rezerwacyjne i porównywarki hotelowe na rynku. Opowiem, w jaki sposób działają najpopularniejsze z nich i co odróżnia jedne portale od drugich,
  • Zobrazuję dlaczego umieszczenie Twojego obiektu noclegowego na platformie rezerwacyjnej niesie za sobą więcej plusów niż minusów,
  • Zastanowimy się nad obecnym kształtem rynku usług noclegowych w kontekście silnej ekspansji internetowych agencji turystycznych i portali rezerwacyjnych,
  • Na końcu znajdziesz słowniczek podstawowych pojęć związanych z platformami rezerwacyjnymi i porównywarkami hotelowymi, który pomoże Ci na początku przygody z tymi narzędziami

Czym są platformy rezerwacyjne, porównywarki hotelowe oraz portale społecznościowe dla podróżujących?

Pojęcie „platformy rezerwacyjnej” nie jest jednoznaczne i wymaga zdefiniowania. Platforma rezerwacyjna, nazywana czasami także portalem rezerwacyjnym, to ogólnodostępna strona internetowa, umożliwiająca zarezerwowanie noclegu z pominięciem bezpośredniego kontaktu z miejscem oferującym usługi noclegowe.

Właścicielami największych i najpopularniejszych platform rezerwacyjnych (portali rezerwacyjnych) są Internetowe Biura Podróży tzw. Online Travel Agencies, w skrócie OTA. Do największych OTA na świecie należą między innymi Expedia Inc., Sabre Holdings oraz The Priceline Group. Wymienione OTA, to tak na prawdę potężne światowe korporacje, które specjalizują się w sektorze IT na rynku usług turystycznych.

OTA są właścicielami najpopularniejszych platform rezerwacyjnych i porównywarek hoteli dostępnych w internecie. Do trzech wymienionych wcześniej, należą m.in. takie portale jak booking.com, agoda.com, kayak.com, HRS.com, hotels.com, expedia.com, lastminute.com.

Funkcjonalność tych platform oparta jest na zaawansowanych systemach, zwanych w skrócie GDS od General Distribution System. GDS to silnik systemu, ubrany w oprawę graficzną znanych nam serwisów i portali z rezerwacjami. Systemy GDS łączą pośredników w postaci agencji turystycznych z podmiotem końcowym wykonującym daną usługę np. hotelem lub pensjonatem.

Systemy GDS nie są więc systemami rezerwacji w sensie oprogramowania używanego w aparthotelu czy hotelu, z którymi są często mylnie utożsamiane. GDS to program, który za pośrednictwem sieci komputerowych łączy się z oprogramowaniem hotelowym na całym świecie.

System GDS poprzez swój interfejs, umożliwia agentowi turystycznemu skomunikowanie się z różnymi typami oprogramowania hotelowego, pobranie z jego bazy danych aktualnych informacji o dostępności pokoi oraz przesłanie do bazy danych informacji o złożeniu rezerwacji. Wszystko to odbywa się w czasie rzeczywistym.

Systemy GDS w turystyce stanowią podstawę funkcjonowania platform rezerwacyjnych. W ostatnim czasie operatorzy hotelowi starają się tworzyć i rozbudowywać własne systemy GDS, głównie ze względów ekonomicznych. Takie systemy, są mniej kosztowne w utrzymaniu i nie wymagają opłat za licencję na użytkowanie. Mniejsi gracze na rynku, są zmuszeni nadal polegać na systemach dostarczanych im przez firmy zewnętrzne.

Czym są porównywarki hotelowe i czym się różnią w swojej funkcjonalności od platform rezerwacyjnych?

Oprócz platform rezerwacyjnych, na których nasz klient może zarezerwować pokój, na rynku istnieją także porównywarki hotelowe. Czym są porównywarki hotelowe? Co jest odróżnia od platform rezerwacyjnych?

Porównywarki hotelowe, to agregatory ofert znajdujących się na platformach rezerwacyjnych. Agregatory ofert pozwalają w szybki sposób porównać oferty z kilkudziesięciu platform rezerwacyjnych i zasugerować klientowi wybór najtańszej z nich. Większość porównywarek hotelowych umożliwia dokonanie na swojej stronie rezerwacji z poziomu strony porównywarki lub przenosi nas bezpośrednio na stronę platformy rezerwacyjnej.

Można więc powiedzieć, że porównywarki hotelowe są w istocie porównywarkami cen. Portale oprócz porównywania wyłącznie cen, umożliwiają przy okazji zakup dodatkowych usług np. biletu na przelot, usługę wynajęcia samochodu czy cały pakiet wakacyjny. Siła porównywarek hotelowych polega więc na generowaniu dodatkowego przychodu, przy okazji dokonywania rezerwacji na miejsce noclegowe.

Do najbardziej popularnych porównywarek hotelowych należą Orbitz.com, priceline.com, Travelocity.com, kayak.com czy znane także w Polsce – agoda.com i trivago.com

porównywarki hotelowe
Portale rezerwacyjne tworzone przez wielkie sieci hotelowe są jedynymi konkurentami dla gigantów rynku takich jak booking.com czy airbnb. fot. http://www.emstatic.com

Czym są portale społecznościowe dla podróżników takie jak TripAdvisor?

Portale społecznościowe takie jak TripAdvisor są przede wszystkim miejscem wymiany opinii o konkretnej usłudze, zazwyczaj miejscu. Opinie dotyczą miejsc noclegowych: apartamentów, hoteli, pensjonatów; ale także restauracji, lokalnych atrakcji, a nawet zabytków.

Dla podróżujących TripAdvisor jest przewodnikiem pisanym przez podróżujących. Wyrażane opinie poparte są realnym doświadczeniem podróżujących, a pisane recenzje nieraz są bardzo szczegółowe. Korzystającym z TripAdvisor, portal pomaga w podjęciu optymalnej decyzji, co do wyboru konkretnego miejsca noclegowego, hotelu lub atrakcji turystycznej.

Jak każdy portal społecznościowy, również i TripAdvisor nie jest pozbawiony wad, a wyrażane opinie nie zawsze mają swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Jak zarządzać skutecznie swoją witryną na portalu TripAdvisor dowiesz się w kolejnych odcinkach kursu.

TripAdvisor jest także agregatorem ofert. W przypadku Polski głównie pochodzących z portali booking.com, hotels.com, amoma.com, roomdi.com. Poprzez TripAdvisor niektóre obiekty noclegowe umożliwiają bezpośrednią rezerwację, jednak jest to opcja wybierana przez niewiele obiektów.

Dlaczego Twój obiekt noclegowy powinien pojawić się na platformie rezerwacyjnej lub w porównywarce cenowej? Jakie są minusy korzystania z takich platform jak np. booking.com ?

Największą zaletą dodania naszego obiektu noclegowego do platformy rezerwacyjnej jest możliwość dotarcia do olbrzymiej ilości klientów na całym świecie. Nasz obiekt noclegowy będzie widoczny w wynikach wyszukiwania na stronie platformy rezerwacyjnej, a także w organicznych wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych.

Dołączenie do platformy rezerwacyjnej z pewnością pomoże dotrzeć do gości zagranicznych. Bezpłatna reklama o globalnym zasięgu jest największą zaletą wynikającą z udostępniania obiektu na platformie rezerwacyjnej.

Będąc członkiem platformy rezerwacyjnej łatwiej zorientujesz się w aktualnie panujących trendach na rynku i łatwiej będzie Ci konkurować z innymi wynajmującymi. Dowiesz się jakie ceny i standard oferują twoi lokalni konkurenci.

Rejestracja w platformach rezerwacyjnych jest w większości przypadków bezpłatna, kontrolę nad dostępnością swojego obiektu zachowujesz przez cały czas, a współpraca z innymi partnerami rezerwacyjnymi nie koliduje ze sobą.

Udostępnianie swojego obiektu w platformach rezerwacyjnych niesie też za sobą skutki negatywne. Najważniejszym z nich, jest de facto uzależnienie się od monopolu kilku największych portali rezerwacyjnych. W efekcie bardzo trudno jest zaoferować klientom cenę niższą, jeżeli prowizja za każdą rezerwację w naszym obiekcie jest ustalana przez platformę rezerwacyjną. O negatywnych skutkach współpracy z portalami rezerwacyjnymi przeczytasz w tym artykule Rzeczpospolitej.

Wszystkie portale rezerwacyjne, zarabiają tak na prawdę głównie na prowizji od każdej rezerwacji dokonanej w Twoim obiekcie noclegowym. Prowizje zazwyczaj wynoszą od kilku do kilkunastu procent od pojedynczej rezerwacji (od 5 do 20%). Pod koniec miesiąca właściciel obiektu, jest zobowiązany do uregulowania należnej kwoty i rozliczenia się z portalem rezerwacyjnym. W innym przypadku, jego konto może zostać zawieszone.

Jak to wszystko wygląda z punktu widzenia klientów szukających noclegu ? Większość, korzysta z usług platform internetowych i nie szuka alternatywnych rozwiązań. Klienci cenią sobie przede wszystkim wygodę, ponad szansę uzyskania lepszej ceny.

Ilość klientów, która tak na prawdę, zadaje sobie trud sprawdzenia, czy cena oferowana na portalu rezerwacyjnym jest tak na prawdę najniższą dostępną ceną (np. dzwoniąc bezpośrednio do właściciela apartamentu czy hotelu) jest wręcz marginalna.

By dowiedzieć się jak to wygląda z perspektywy osoby szukającej noclegu polecam artykuł pt. Rezerwujesz hotele na portalach takich jak Booking.com? I myślisz, że zawsze oszczędzasz? Cztery bolesne przygody na bardzo ciekawym blogu Subiektywnie o Finasach

Jakich zmian na rynku turystycznym w perspektywie technologii internetowych, możemy spodziewać się w przyszłości?

Należy się spodziewać stałego wzrostu udziałów platform rezerwacyjnych i agregatorów cenowych w rynku usług turystycznych. Na obecnym etapie ilość partnerów oferujących takie usługi jest stosunkowo duża. W dłuższej perspektywie czasowej można przewidywać, że mniejsi partnerzy zostaną przejęci lub wyparci przez największe platformy rezerwacyjne, a rynek platform rezerwacyjnych przejdzie w fazę stabilizacji.

Internetowe kanały sprzedażowe zaczynają dominować nad tradycyjnymi metodami rezerwowania miejsc noclegowych takich jak np. połączenie telefoniczne. Dotyczy to w szczególności rezerwacji indywidualnych.

Model współpracy zaproponowany przez portale rezerwacyjne zyskuje coraz większą ilość stałych użytkowników.

Współczesnym podróżującym, zależy przede wszystkim na szybkim i nieskomplikowanym procesie rezerwacji, dostępie do jak najatrakcyjniejszej ceny i pełnej informacji o rezerwowanym obiekcie. Materiał multimedialny w postaci zdjęć lub video prezentujący nasz obiekt, znacząco podnosi wskaźnik zakładanych rezerwacji.

platformy rezerwacyjne
Najbardziej popularne portale turystyczne w swoich kategoriach (stan na rok 2016). fot. http://infographic.statista.com

Słowniczek pojęć związanych z platformami rezerwacyjnymi

Na sam koniec zredagujmy słowniczek, który pomoże właścicielom obiektów noclegów, lepiej zorientować się w nowoczesnych narzędziach na rynku usług turystycznych.

platformy rezerwacyjne – to w uproszczeniu portale internetowe, które umożliwiają rezerwację miejsca noclegowego z pominięciem bezpośredniego kontaktu z podmiotem realizującym zamawiane usługi jak. np. prywatne apartamenty, pensjonaty czy hotele. Przykładem serwisu tego typu jest booking.com.

porównywarki hotelowe – to inaczej agregatory, sumatory ofert dostępnych na wcześniejszej wspomnianych platformach rezerwacyjnych. Przykładem serwisu tego typu jest trivago.com. Serwisy tego typu porównują oferty dostępne w sieci w poszukiwaniu najtańszych ofert.

OTAOnline Travel Agencies – czyli Internetowe Agencje Turystyczne, to właściciele portali rezerwacyjnych takich jak na przykład booking.com. OTA są właścicielami autorskich systemów GDS.

system GDS – to system, który łączy agenta turystycznego z podmiotem wykonującym usługi. Dla przykładu biuro podróży z hotelem, albo agenta turystycznego z linią lotniczą. System GDS umożliwia połączenie w czasie rzeczywistym z bazami danych, sprawdzenie dostępności miejsca noclegowego, założenie rezerwacji, a także wiele innych funkcjonalności.

portale społecznościowe dla podróżujących – to strony internetowe, portale internetowe, których głównym zadaniem jest gromadzenie opinii dotyczących usług lub miejsc odwiedzonych przez podróżujących z całego świata.  Miejsce w rankingu takich portali wpływa pozytywnie na zainteresowanie naszym obiektem noclegowym lub naszymi usługami.

Zapraszam Cię do przeczytania drugiego odcinka kursu na temat nowoczesnych narzędzi internetowych w turystyce, który zostanie opublikowany w tym miesiącu na stronie pieniądzewpodróży.pl.

W nadchodzącym odcinku pomogę Ci wprowadzić Twój portal na platformę rezerwacyjną i społecznościową. Podzielę się z Tobą kilkoma bardzo wartościowymi wskazówkami dotyczącymi zarządzania własnym obiektem noclegowym na platformach rezerwacyjnych.

 

Na Ukrainie nie obowiązuje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), warto więc wykupić ubezpieczenie turystyczne. Dla czytelników ukrainamarcina.pl zniżka 30% (kliknij)

Ubezpieczenie turystyczne Axa Assistance
Porównywarki hotelowe i platformy rezerwacyjne, wprowadzenie – odc. 1
5 (100%) 1 vote