Samochody na Ukrainie – rozpoznajemy ukraińskie klasyki

Na Ukrainie nie obowiązuje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), warto więc wykupić ubezpieczenie turystyczne. Dla czytelników ukrainamarcina.pl zniżka 30% (kliknij). Udanej podróży na Ukrainę!

Samochody na Ukrainie – klasyków coraz mniej

ukraina marcina
To nie kadry z filmu Mad Max – Na drodze gniewu, to podręcznikowa esencja ukraińskiej motoryzacji. fot. własna.

Niektórzy nie zwracają uwagi na samochody na Ukrainie. Są też tacy, którzy uważają, że Ukraina bez poniższych maszyn już nie będzie taka sama. Samochody na Ukrainie to jedna z tych rzeczy, która tworzy atmosferę tego kraju. U przyjezdnych wywołują uśmiech, ale także ratują ich z kłopotów służąc za środek transportu czy okazję do przeżycia interesującej przygody. Na ukraińskich drogach dzieją się bowiem rzeczy niespotykane. Kto choć raz siedział na Ukrainie za kółkiem ten wie, że najlepszym przyjacielem kierowcy są tutaj refleks i karkołomna odwaga.

Używając określenia ukraińska motoryzacja, mam na myśli najpopularniejsze pojazdy poruszające się na Ukrainie. To w zasadzie marki radzieckie, ale duża część z nich została wyprodukowana w awtozawodach na Ukrainie. Są to na przykład ZAZ w Zaporożu (osobowe), LuAZ w Łucku (marszrutki) czy KraSZ w Krzemieńczuku (części). Wszystkie samochody na Ukrainie łączy wspólna cecha określana słowem gniatsa nie łamiatsa 🙂

Z roku na rok tych starych maszyn z duszą jest na Ukrainie coraz mniej. Samochody na Ukrainie są coraz nowsze, delikatniejsze, trochę nie pasujące do otoczenia. Cieszmy się więc starymi rosyjskimi i ukraińskimi maszynami póki goszczą na ukraińskich szosach, miastach i ulicach. Korzystajmy z każdej nadarzającej się okazji do przejażdżki nimi, wybierając na przykład taksówkę na Ukrainie.

Samochody na Ukrainie – ZAZ Zaporożec (ЗАЗ Запорожець)

zaporożec na ukrainie
Dwa białe pontony, jeden za drugim w zimowej scenerii Lwowa. fot. własna.

ZAZ to maszyna nie do zdarcia. Prawdziwy kozak (Zaporożec) wśród ukraińskich maszyn. W latach 1960-1994 r. natłuczono ponad 3 miliony takich Zaporożców. Produkował je zawod ZAZ Komunar w Zaporożu na Ukrainie. Ile z nich przetrwało do dzisiejszych czasów? Obserwując ukraińskie szosy zapewne bardzo wiele egzemplarzy 🙂 Najbardziej znany model to ZAZ-968 nazywane potocznie pontonem, wyposażony w metalową deską rozdzielczą służącą poprawie bezpieczeństwa 🙂

Dźwigaciel umieszczony z tyłu i chłodzony powietrzem.  Moc silnika to ok. 50 KM, co pozwala rozpędzić Zaporożca do ponad 110 kilometrów na godzinę. Obecnie tylko najodważniejsi decydują się rozwinąć w tym aucie taką prędkość. Maszyna posiada znakomite właściwości pokonywania ukraińskich dziur dzięki konstrukcji nadwozia (na przykład wysoki prześwit, czy duże koła) Jeszcze nie widziałem na Ukrainie dziury, która wykończyła by Zaporożca, a to dla samochodu wielki komplement. Produkcję zakończono w 1994 r. tak więc wsiadając na Ukrainie do Zaporożca w najmłodszym wariancie będzie on miał 24 lata.

Samochody na Ukrainie – WAZ-2107 Żiguli (ВАЗ-2107)

samochody na ukrainie
Kiedyś milicyjny, a współcześnie policyjny WAZ-2107 oraz jego wersja cywilna. W formie modeli samochodowych 🙂 Takie modele kupicie na Ukrainie, to dobry pomysł na ciekawą pamiątkę z Ukrainy.

Prawdziwy czołg nazywany Rosyjskim Mercedesem. Produkowany w radzieckim zawodzie awtoWAZ nad Wołgą od 1982 r. Napęd na tylną oś. Dźwigaciel umieszczony z przodu o mocy ok. 70 KM rozpędza maszynę do setki w zaledwie 20 sekund. Rozpędzanie tego terminatora wschodnich szos przypomina start Sojuza z kosmodromu Bajkonur. W środku wszystko trzeszczy jakby się zaraz miało rozlecieć.

Bywa też nazywany Simką albo Żiguli. Powstał jako ewolucja italiańca Fiata 124. Początkowo uchodził za luksusowy i udany pojazd. Z czasem zaobserwowano jego unikatową właściwość do stopniowej deformacji budy. Czasami w szczeliny można wsadzić aż dwa palce. Samochody na Ukrainie lubią być namiętnie tuningowane, a wśród nich szczególnie Żiguli. Bardziej doświadczeni posiadacze poprawiają właściwości jezdne lub wyciszają silnik.

Na rynku nie zaleca się kupować Żiguli starszych niż osiem lat, przed wsiadaniem jednak nikt nie przestrzega, więc polecam 🙂 Produkcja zakończyła się w 2011 r. ale nadal jest bardzo chodliwym samochodem ze względu na łatwą dostępność części i dużą użyteczność. Do niedawna podbijał rynek egipski 🙂 W wersjach eksportowych znany oczywiście jako Łada. Przeżyłem w takim zderzenie z tramwajem i nawet nie przesunęło nas na centymetr!

Wieczorami przy Chreszczatyku w Kijowie stoi taksówkarz, który jest w stanie postawić takiego Żiguli w trakcie jazdy na dwóch kołach. Jadąc przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Samochody na Ukrainie – Moskwicz 2140, AZLK (Москвич-2140, АЗЛК)

samochody na ukrainie
Moskwicz-2140 (AZLK-2140) w Użhorodzie niedaleko Katedry Grekokatolickiej. fot. własna.

Bezpośredni konkurent Żiguli – Moskwicz-2140 znany także jako AZLK-2140, co w rozwinięciu oznacza Awtozawod Imienia Lenińskiego Komsomoła 🙂 To kolejne kwadratowe cudo radzieckiej myśli technicznej odporne na totalne zniszczenia. Produkowany przez awtozawod Moskwicz w Moskwie. Moskwicz-2140 był eksportowany na zachód, ale okazał się nie być przystosowany do tamtejszych dróg dobrej jakości i stylu jazdy. Silniki nie wytrzymywały nieustannej jazdy na wysokich obrotach, co wymusiło opracowanie nowej jednostki napędowej.

Pierwszą maszyną, która wyjechała z fabryki Moskwicz był wzorowany na Oplu Kadecie – Moskwicz-400. Później pojawiły się kolejne modele, aż do tytułowego Moskwicza-2140. W latach 1976–1988 natłuczono prawie milion takich Moskwiczy. Dźwigaciel o mocy 75 KM umieszczony został z przodu i napędzał tylną oś. Znaczna część Moskwiczy-2140 jeździ do dzisiaj po ukraińskich szosach dumnie wioząc swoich pasażerów, w tym przerażonych turystów z Polski 🙂

Moskwicz powstał w odpowiedzi na rosnącą konkurencję droższej Żiguli. Konstrukcja Moskwicza-2140 była nowoczesna już od momentu produkcji. Opierała się na konstrukcji Moskwicza z lat 50-tych 🙂 Zgodnie z ówczesnymi trendami w samochodzie dominował pancerny plastik. Moskwicz podobnie jak pozostałe radzieckie maszyny jest autem bardzo mocnym, którego nie wykończy żadna ukraińska dziura, wystające tory czy krawężnik. Ciekawostką może być informacja, że Moskwicz jako pierwszy pojazd w Związku Radzieckim został pomalowany lakierem metalizowanym. Możecie także spotkać Moskwicza z napisem SL np. 2140SL. To odmiana typu luks o bogatszym wyposażeniu (elektroniczny zegarek w środku!).

Samochody na Ukrainie – GAZ-24 Wołga i pozostałe GAZ-y (ГАЗ-24 Волга)

Samochody na Ukrainie Czajka i Wołga
Na pierwszym planie GAZ-13 tzw. Czajka czyli po polsku Mewa. Na drugim planie GAZ-21/22 czyli stara Wołga z lat 60-tych. fot. własna.

Był ZAZ, był WAZ, to teraz czas na legendę radzieckiej motoryzacji GAZ. Produkowane były przez awtozawod z Gorki, obecnie znajdujący się w Niżnym Nowogrodzie w Rosji. GAZ-y produkowano wzorując się konstrukcyjnie na Fordach. Bez wątpienia najpopularniejszym GAZ-em znanym także i w Polsce jest Wołga, czyli GAZ-24. Pierwsza Wołga została wyprodukowana w 1956 r. i jest produkowana do dziś – oczywiście w nowszym wariancie 🙂

Ukraińskie szosy i ulice bez GAZ-ów byłyby jak niebo bez słońca, jak Ukraina bez wódki. Na Ukrainie zobaczymy je od czasu do czasu, w tym także starsze modele jak na przykład GAZ M-20 zwana potocznie Pobiedą (Zwycięstwem), a nawet GAZ-13 zwany Czajką, czyli po polsku Mewą. Każda Czajka wyposażona jest w tzw. bieg defiladowy, umożliwiający powolną jazdę po Placu Czerwonym w Dzień Zwycięstwa 🙂 Woziła radziecką „elitę” – pierwszych sekretarzy, ministrów, dyplomatów i wojskowych. Zdarzało się, że pełniła rolę wyjątkowego prezentu, na przykład Chruszczow podarował taką Castro i Gagarinowi.

Samochody na Ukrainie – czy jazda nimi jest bezpieczna?

samochody na ukrainie moskwicz
Moskwicz-423 produkowany w latach 50-tych (na rosyjskich tablicach). fot. własna.

Najlepsze przygody to na ogół te, które mają w sobie nutę adrenaliny. Pewnie nie raz Wam przyszła do głowy myśl czy wsiadanie do tych pojazdów jest bezpieczne i czy samochody na Ukrainie to dobry pomysł. Oceniając te samochody z punktu widzenia systemów bezpieczeństwa i konstrukcji, to nie są one na pewno bardzo bezpieczne 🙂 ponieważ są przestarzałe.

samochody na ukrainie gaz m-20 pobieda
GAZ-M20 Pobieda (Zwycięstwo) zwany także Mołotowcem 🙂 U nas znany i także produkowany jako… Warszawa M-20! Historia GAZa-M20 jest bardzo interesująca. Warto się z nią zapoznać. fot. własna.

Tak generalnie już jest na Wschodzie, tak często bywa więc i na Ukrainie. To nie Europa gdzie do turysty przytrzaśniętego drzwiami automatycznymi w metrze biegnie z pomocą kilkunastoosobowa grupa reagowania… a na drugi dzień robi się konferencję prasową, w której przeprasza się, że fotokomórka nie działała 🙂 Na Ukrainie trzeba mieć otwarty umysł, twardą dupę (oraz głowę) i pozytywne nastawienie, a wszystko będzie tak jak być powinno! Udanej jazdy ukraińskimi maszynami!

Pamiątki ze Lwowa – gdzie kupimy tanie i ciekawe pamiątki we Lwowie?

Co można przywozić z Ukrainy do Polski, a czego nie można

Samochodem na Ukrainę – niezbędne rzeczy do wyjazdu i przepisy

Nocleg na Ukrainie – kozacki hotel czy luksusowy apartament na Ukrainie?

Ile można przywieźć alkoholu z Ukrainy do Polski? – aktualne limity

Rozkład jazdy na Ukrainie – gdzie znaleźć połączenia na marszrutki i pociągi?

Chreszczatyk i Plac Niepodległości w Kijowie – zwiedzamy centrum Kijowa

Na Ukrainie nie obowiązuje Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), warto więc wykupić ubezpieczenie turystyczne. Dla czytelników ukrainamarcina.pl zniżka 30% (kliknij)

Ubezpieczenie turystyczne Axa Assistance
Samochody na Ukrainie – rozpoznajemy ukraińskie klasyki
5 (100%) 4 votes