Ukraińcy i Polacy planują wznowić kolejowe połączenie w Bieszczadach

dworzec w Chyrowie

Trwają rozmowy strony polskiej i ukraińskiej dotyczące wznowienia kolejowego połączenia nr 102/108 na trasie Chyrów (Хирів) – Zagórz. Połączenie kolejowe, które zawieszono w listopadzie 2010 roku z powodu napływu kontrabandy (przemyt papierosów), ma zostać wyremontowane i ponownie otwarte dla ruchu osobowego.

Ubezpiecz się przed podróżą na Ukrainę. Bez ważnego ubezpieczenia nie wjedziesz - kliknij «

Linia kolejowa nr 102/108 połączy leżący w obwodzie lwowskim kilkutysięczny Chyrów (Хирів) z leżącym w województwie podkarpackim Zagórzem. Linia kolejowa przebiegać będzie przez polsko-ukraińskie przejście graniczne w Krościenku.

Jeżeli projekt zostanie zrealizowany, to przejście kolejowe w Krościenku-Smolnicy (Смільниця) będzie drugim, działającym, kolejowym przejściem granicznym przeznaczonym dla ruchu pasażerskiego po kolejowym przejściu Medyka-Szeginie (pociąg Przemyśl-Lwów-Kijów, pozostaje zawieszony w wyniku C-19).

Trasa nr 102/108 biegnąca między innymi przez Ustrzyki Dolne umożliwi polskim turystom podróż na Ukrainę z regionu Bieszczad, a Ukraińcom pracującym w Polsce, szybką podróż powrotną do swojej rodziny lub do pracy. Połączenie z Zagórzem umożliwi dalszą podróż kolejową między innymi do Sanoka, Krosna i Jasła.

W pierwszym etapie planuje się remont odcinka i stacji Ustrzyki Dolne-Krościenko, a następnie remont odcinka po stronie ukraińskiej Smolnica-Chyrów. Wartość projektu to 141 mln UAH. Jeżeli na ten projekt uda się pozyskać środki, co jak zazwyczaj przesądzi o jego ostatecznym powodzeniu, to Ukraina i Polska zrobią kolejny, istotny krok naprzód w kierunku dalszej integracji Ukrainy z Zachodem. Do zobaczenia.

Przeczytałeś artykuł?
To może czas na wsparcie?
Marcin Górecki | ukrainamarcina.pl

Od 2016 r. pokazuję pozytywną stronę Ukrainy. Piszę głównie o turystyce i wschodniej kulturze. Zazwyczaj z uśmiechem, a czasem, żeby skłonić do myślenia. Miłego czytania.

Skomentuj (tu komentarze nie są zablokowane):